Perhelomailua Ranskassa, Disneyland & Pariisi

Kävimme perheeni kanssa pääsiäisviikolla lyhyellä kaupunkilomalla Ranskassa. Vietimme ensin kaksi yötä Disneylandissa ja kaksi viimeistä yötä Pariisissa.

Pariisin molemmilta lentokentiltä, niin Charles De Gaullelta kuin Orlylta, pääsee kätevästi shuttle-bussilla Marne-la-Valléen kaupunkiin, jossa huvipuistot sijaitsevat. Bussiliput voi ostaa ennakkoon internetistä tai vasta paikan päällä, lentokentällä sijaitsevasta lippumyyntipisteestä. Bussimatkamme Orlyn lentokentältä oli oikein näppärä ja olimme alle tunnissa hotellimme edessä. Miten helppoa! Marne-la-Valléessa on lukuisia majoitusvaihtoehtoja joka makuun. Meillä oli kiva keskitason hotelli noin 10 minuutin ajomatkan päässä huvipuistoista ja hotellin alueella oli jopa eläinfarmi, johon lapset ihastuivat. Hotellien ja Marne-la-Vallée Chessy juna-aseman välissä kulkevat ilmaiset shuttle-bussit aamusta iltaan ja juna-asemalta kävelee hetkessä huvipuistoalueelle.

Disneylandissa on vierekkäin kaksi erilaista huvipuistoa, Disneyland Park ja Walt Disney Studios Park. Suuntasimme heti aamusta Disneyland Parkiin, joka on suuri ja perinteinen huvipuisto. Kun astuu puiston porteista sisään ja kävelee Main Street U.S.A pääkatua, edessä odottaakin upea pastellivärinen Prinsessa Ruususen linna. Sen nähdessään lapset eivät enää pystyneet peittämään innostusta, en kyllä minäkään, olihan tätä matkaa odotettu innolla! Puisto jakautuu neljään eri osaan, Discoveryland, Fantasyland, Adventureland ja Frontierland. Jokaisessa osassa on oma teema ja sen mukaiset aktiviteetit ja huvilaitteet. Puistossa on myös paljon erilaisia ravintoloita, kioskeja ja kauppoja. Piirretyistä tutut hahmot moikkasivat lapsia ja päiväparaatit olivat aivan huikeat. Päivämme päätti upea iltashow ja mieletön ilotulitus! Pidimme kovin puistosta, ystävällisestä palvelusta ja ihanasta yleistunnelmasta. Kerta kaikkiaan – ihana puisto ja ihana päivä takana.

Seurana päivänä vuorossa oli Walt Disney Studios Park. Tämä huvipuisto on ihanan kompakti ja rauhallisempi kuin Disneyland Park. Erilaisten laitteiden lisäksi puistossa on suuri tarjonta esityksiä ja elokuvia. Vierailijat pääsevät jopa kurkistamaan kulissien taakse ja tutkimaan, miten elokuvia ja animaatioita tehdään. Meidän lasten ehdoton suosikki oli Motors Action!-esitys, josta ei hurjia tilanteita ja taka-ajoja puuttunut. Maailman parhaat sijaisnäyttelijät näyttivät huikeita temppuja autoilla ja moottoripyörillä. Tuntui kuin olisi itse toimintaelokuvassa. Mieletön kokemus!

Puistoihin myydään yhden päivän lippuja tai lippuja useammalle päivälle. Suosittelen lippujen hankkimista etukäteen, säästyy turhalta jonottamiselta paikan päällä.

Meillä oli liput kahdelle päivälle ja se riitti meille mainiosti. Yhden päivän vierailu olisi turhan hätäinen, nähtävää ja koettavaa on niin paljon! Disneylandin sovellus on myös hyvä ladata valmiiksi puhelimeen ja suunnitella aikataulu etukäteen. Sovellus on kätevä apu, saa tarkistettua päivän ohjelman, esitysten paikat ja aikataulut, sekä arvioidut jonotusajat laitteisiin. Jonotukseen kannattaa valmistua henkisesti, jonotusajat olivat pahimmillaan 80 minuuttia. Jonoissa ihmiset käyttäytyivät ystävällisesti ja kärsivällisesti. Meillä oli pientä evästä jonoissa mukana ajankuluksi. Suosittelen muutenkin, että mukaan otetaan ainakin vesipullot, ne voi täyttää puistoissa, ja erilaisia pikkueväitä. Hintataso on puistoissa aika kova, yli Suomen hintatason. Ja kaikista tärkein asia, hyvät kävelykengät mukaan!

Toisen puistopäivän jälkeen lähdimme Marne-la-Vallée Chessy -asemalta junalla Pariisiin. Kannattaa ottaa huomioon, että juna-asemalla löytyy maksullinen laukkusäilytys. Me jätettiin tavarat aamulla säilytykseen ja haettiin puistopäivän jälkeen, säästyi aikaa, eikä tarvinnut palata hotellille erikseen hakemaan matkalaukkua.

Saavuimme Pariisiin alle tunnissa. Hotellimme oli loistavalla paikalla, 300 metriä Riemukaarelta. Riemukaari näkyi myös huoneemme ikkunasta. Hotellin sijaintia kannattaa miettiä etukäteen ja ottaa huomioon käytössä oleva aika sekä nähtävyydet, joita haluaa nähdä. Ja nähtävyyksiähän Pariisissa riittää. Jos aikataulun suunnittelee hyvin, ehtii kahdessakin päivässä kokea paljon. Koska matkassani oli alakouluikäisiä lapsia, mentiin rauhallisesti heidän ehdoillaan.

Kävimme ensin ihmettelemässä Riemukaarta ja jatkoimme matkaa kävellen, pitkin kuuluisaa Champs Elysées -bulevardia ihan Louvren taidemuseon saakka. Matkalla nautimme aidosta ranskalaisesta tunnelmasta, näimme ihania kauppoja ja kahviloita, upeita patsaita, rakennuksia ja arkkitehtuuria. Pysähdyimme Champs Elysées-puistossa piknikillä, ranskalaiset krepit suklaakastikkeella olivat taivaalliset! Sää oli meidän puolella molempina päivinä, asteita oli +22.

Myöhemmin hyppäsimme metroon ja lähdimme kohti Montmartrea, Pariisin elävää taitelijakaupunginosaa. Montmartren helmi on Sacré-Coeurin basilika, joka sijaitsee Pariisin korkeimmalla kukkulalla. Vierailu kirkossa on ilmaista ja kirkon kupolista aukeaa mielettömät näkymät Pariisin yli. Suosittelen lämpimästi! Tämän jälkeen taas metroon ja jatkoimme kohti Notre Damen katedraalia. Matkamme osui juuri sille viikolle, kun Notre Damen ikävä tulipalo tapahtui. Katedraalia vartioivat poliisipartiot ja raivaustyöt olivat kesken. Vanhemmat ranskalaiset seisoivat vieressä kyynelet silmissä. Tunnelma ei ollut hätääntynyt tai lohduton, lähinnä hiljaista surua oli ilmassa. Paikan päällä ymmärsi, kuinka paljon katedraali merkitsee paikallisille ja miten ikävästä tapahtumasta on kyse. Toivotaan, että Notre Dame saadaan kunnostettua ja avattua taas yleisölle.

Iltapäivällä kävelimme pitkin Seinen rantakatua ihastelemassa paikallisia pikkukojuja, joissa myytiin lukuisia taideteoksia ja upeita Pariisin aiheisia öljymaalauksia. Mukaan tarttui parikin maalausta muistoksi.

Viimeisenä päivänä, ennen iltalentoamme kotiin, kävimme vielä Eiffel-tornin huipulla. Meillä oli ostettu liput ennakkoon ja tämä paljastui paikan päällä oikeaksi ratkaisuksi. Lippujonot olivat Disneylandin luokkaa. Etukäteen ostetuilla lipuilla pääsee myöskin lyhyempään turvajonoon, ennen alueelle pääsyä. Lippuun on merkitty varattu aika ja silloin kokoonnutaan merkityissä paikoissa, joista henkilökunta ohjaa eteenpäin. Vierailuun kannattaa varata reilusti aikaa. Vaikka olisi miten ennakkoon ostetut liput, hissijonot tornin huipulle ja poispäin ovat pitkiä. Tornin yhtenä vetonaulana toimii ensimmäisessä kerroksessa sijaitseva lasilattia, liki 60 metrin korkeudessa. Huikeat näkymät!

Vaikka Pariisi on iso kaupunki, metrolla pääsee liikkumaan todella helposti nähtävyydestä toiseen. Myynnissä on päivälippuja, 10 kerran lippuja tai turistipasseja. Pariisin julkinen liikenne on muutenkin hyvin toimiva ja esimerkiksi lentokenttien ja kaupungin väliset matkat hoituvat helposti. Pääsimme tunnissa kaupungin keskustasta Orlyn lentokentälle suoralla bussilla.

Pariisi on ollut aina lempikaupunkini. Kaupungin romanttiset pikkukujat ja ihanat kahvilat, kulttuuritarjonta, upeat museot, ikoniset nähtävyydet, aito ranskalainen tunnelma… Olen onnellinen, että minulla oli mahdollisuus rikastuttaa lapsiani tällä huikealla kokemuksella.

Pariisi on loistava perhekohde, jossa jokaiselle löytyy jotain mielekästä. Ota yhteyttä niin suunnitellaan yhdessä teidän perheelle sopiva kesä- tai syysmatka Pariisiin.