Ennen matkaa

Tervetuloa Helin Matkoille!

Tutustu matkasi kannalta tärkeisiin seikkoihin hyvissä ajoin ennen lähtöä. Tältä sivulta löydät kattavasti tietoa turvallisesta matkustamisesta, passi- ja viisumimääräyksistä, sekä matkaasi koskevista ehdoista.

Matkaliput 

Saat sähköpostiisi 1-2 viikkoa ennen lähtöä matkadokumenttisi koottuna pdf- tiedostolle.  Matkadokumenteista löydät lentoliput, sekä voucherit majoitus-, retki- ja kuljetusvarauksia varten.

Tarkista matkadokumenttisi hyvissä ajoin ennen lähtöä, jokaisesta varatusta palvelusta tulisi olla dokumentti mukana matkalla.

Matkustusasiakirjat 

On jokaisen asiakkaan vastuulla huolehtia passin tai henkilökortin riittävä voimassaoloaika matkalle lähdettäessä. Haethan tarvittaessa uutta passia hyvissä ajoin ennen matkaa.

Passi vai henkilökortti matkalle mukaan?  

Suomen kansalaisella tulee yleisesti ottaen olla passi mukana Suomen rajojen ulkopuolelle matkustettaessa. Schengen-alueella matkustaessasi voit todistaa henkilöllisyytesi myös uudenmallisella henkilökortilla. Uudenmallisella henkilökortilla tarkoitetaan vuoden 2021 jälkeen myönnettyä henkilökorttia.

Kuinka kauan passin pitää olla voimassa? 

Useat maat edellyttävät passin voimassaoloa vielä kuusi kuukautta matkan päättymisen jälkeen. Tarkistathan kohdemaasi vaatimukset viranomaisten, esimerkiksi kohdemaan suurlähetystön tai konsulaatin, ylläpitämiltä sivuilta.  

Matkustaminen alaikäisen kanssa 

Alaikäiselläkin Suomen kansalaisella tulee Suomesta poistuttaessa olla voimassa oleva passi, tai henkilökortti Schengen-alueella matkustettaessa. 

Lentoyhtiö tai muu kuljetusyhtiö voi edellyttää virallista matkustuslupaa yksin tai vain toisen vanhemman tai muun aikuisen kanssa matkustavalta alaikäiseltä. Lisäksi jotkut kohdemaat haluavat nähdä virallisen matkustusluvan, jos lapsen molemmat vanhemmat eivät ole matkalla mukana.  

Viisumit & maahantuloluvat

Tarkista kohdemaan vaatimukset aina kohdemaan viranomaisten ylläpitämiltä sivustoilta. Tarvittavat asiakirjat tulee hakea hyvissä ajoin ennen matkaa.

Suomen Ulkoministeriön ylläpitämiltä matkustustiedotesivuilta löytyy tietoa eri maihin vaadittavista viisumeista ja maahantuloluvista, useimpien maiden kohdalla on linkit kohdemaan virallisille sivuille.

Otathan huomioon, että maahantulolupaa tai viisumia saatetaan vaatia myös kauttakulkumatkustajilta. Esimerkiksi lentäessäsi Karibian tai Latinalaisen Amerikan kohteisiin Yhdysvaltojen kautta, maahantulolupa on hankittava kohdemaan lisäksi Yhdysvaltoihin.

Alta löydät tietoa joidenkin vakiokohteidemme viisumi- ja maahantuloluvista.

Arabiemiraatit

Arabiemiraateissa passin tulee olla voimassa vähintään 6 kk matkan päättymisestä. Passissa ei saa olla Israelin leimaa.

Arabiemiraatit ei hyväksy väliaikaista passia matkustusasiakirjaksi. Ainoat poikkeukset sääntöön ovat maasta poistuminen (passi kadonnut matkan aikana ja konsulaatti on myöntänyt väliaikaisen passin) tai transit-matkustus eli vaihdettaessa Arabiemiraateissa lentokonetta matkalla kohti kotimaata.

Suomen kansalaisilta ei vaadita viisumia alle 30 päivän oleskeluun. Maahan saavuttaessa myönnetään maksuton Entry Visit Visa.

Aruba

Aruban maahantulokortti tulee kaikkien matkustajien täyttää etukäteen Aruba Online ED. Kortti on pakollinen kaikille Aruballe matkustaville, mukaan lukien alaikäiset ja pikkulapset.

Australia

Australiaan matkustettaessa tarvitset sähköisen viisumin, eVisitor. Hae viisumia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Viisumihakemus tehdään verkossa ja se on maksuton. Viisumi oikeuttaa korkeintaan kolmen kuukauden mittaiseen vierailuun Australiassa.

Bali

Passin tulee olla voimassa vähintään 6 kuukautta maahan saapumisesta. Suomen kansalainen tarvitsee viisumin Indonesiaan. Lentäen Denpasariin saapuva voi hakea ja maksaa viisumin joko ennen lähtöä tästä osoitteesta tai maahan saavuttaessa (Visa on Arrival, VoA). Oleskelu voi tällöin kestää korkeintaan 30 päivää. Viisumin hinta on 35–40 USD. Passissa tulee olla vähintään yksi tyhjä sivu viisumia varten. Lisäksi matkustajalla tulee olla paluulentolippu.

Balin kestävän matkailun vero

14. helmikuuta 2024 alkaen Balin kansainvälisiltä vierailijoilta peritään kertaluonteinen 150 000 IDR (n. 10 EUR) maksu. Matkustajia kehotetaan suorittamaan tämä maksu Love Bali -sivuston tai -sovelluksen kauttaennen saapumista maahan. Maksusta tulee kuitti (voucher) sähköpostiin, joka skannataan Balin lentokentällä.

Bonaire

Bonairen kansainvälisten vierailijoiden on maksettava pakollinen vierailijavero. Kaikkien yli 13-vuotiaiden tulee maksaa 75 USD/hlö ja alle 13-vuotiaiden 10 USD/hlö. Maksu on suositeltavaa suorittaa ennen maahan saapumista.  Maksu suoritetaan luottokortilla, jonka jälkeen saat QR koodin suorituksesta. Maksamaan pääset tästä linkistä.

Curaçao

Curaçaon maahantulokortti tulee tehdä etukäteen osoitteessa https://dicardcuracao.com/dicard
Lentokentällä ei ole enää paperisia maahantulokortteja. Sähköinen maahantulokortti (Digital Immigration Card) on pakollinen kaikille ulkomaalaisille matkailijoille.

Kambodza

Kambodzan sähköistä viisumia voit hakea heti matkasi vahvistuttua. Viisumin hankinta kestää noin viikon ja maassa on oikeus oleskella enintään 30 päivää. Hinta on noin 50 USD.

Kanada

Kanadaan matkustavien suomalaisten on haettava ETA, sähköinen matkustuslupa. Lupa on voimassa passin voimassaolon ajan, kuitenkin korkeintaan viisi vuotta. Kanadan matkustuslupa maksaa 7 CAD ja hakemus tehdään verkossa.

Kenia

Keniaan matkustavien tulee anoa sähköistä viisumia, eVisaa. Viisumi on voimassa 3 kuukautta ja oikeuttaa useampaan maahantuloon voimassaolonsa aikana. Mikäli esimerkiksi vierailet Keniassa Tansanian matkasi aikana, et tarvitse uutta viisumia Keniaan palatessasi. Viisumihinta noin 50 USD.

Kuuba

Suomen kansalaisilta vaaditaan Kuubaan turistikortti, jonka voi hankkia Helin Matkojen kautta tai suoraan Kuuban suurlähetystöstä ennen matkaa. Kortin hinta on noin 22 euroa henkilöltä (2023).

Malediivit

Malediiveille saapuville, maahantulovaatimukset täyttäville matkustajille myönnetään ilmainen viisumi saavuttaessa. Täytä Traveller Declaration ennen Malediiveille matkustamista, sekä paluumatkalle. Kaavake tulee täyttää 24-96 tunnin sisällä ennen lähtöä ja paluuta.

Meksiko

Jokaiselta Meksikoon matkustavalta peritään turistivero (VisiTAX). Maksu suoritetaan ennen matkaa tai matkan aikana. VisiTAX voidaan maksaa vain verkossa ja luottokortilla tässä osoitteessa https://www.visitax.gob.mx/sitio/index.php (n. 20usd/hlö) . Maksusi ja VisiTAX-koodisi synkronoidaan passisi kanssa helpottamaan siirtymistä lentokentän tarkastuspisteiden läpi.

Seychellit

Kaikkien Seychelleille saapuvien henkilöiden tulee anoa verkossa matkustuslupa, Travel Authorization. Hakemuksen voi tehdä aikaisintaan 10 päivää ennen matkaa, hinta on noin 10-15 EUR.

Singapore

Kaikkien matkustajien on toimitettava terveysilmoitus ennen Singaporeen saapumista. Matkustajat voivat toimittaa sähköisen terveysilmoituksensa 3 päivää ennen saapumista. Kaikkien tietojen on oltava englanniksi. Lisätietoja: ICA | SG Arrival Card

Sri Lanka

Sri Lankaan matkustaessa tarvitset matkustusluvan, ETAn, jota haetaan verkossa. Hakemuksen voit tehdä jo 3 kk ennen matkaa. Vapaa-ajan matkalle myönnetty ETA on voimassa 30 vuorokautta. Sri Lankan matkustusluvan hinta on 100 USD (päivitetty 31.10.2023). Huom. ETA:n hinta tulee päivittymään 1.5.2024

Tansania

Tansaniaan matkustavat hakevat sähköistä viisumia, Electronic Visa. Viisumianomuksen käsittely kestää 10 päivää, joten viisumia tulee hakea hyvissä ajoin. Viisumi on voimassa 3 kuukautta, hinta noin 50 USD. Tansanian kautta toiseen maahan matkustavat hakevat Transit Visan.

Huomioithan, että keltakuumerokote on pakollinen mikäli olet käynyt ennen Tansaniaan saapumista keltakuumeen endeemimaassa.

Uusi-Seelanti  

Uuteen-Seelantiin matkustavat tarvitsevat NZeTAn. Viranomaiset suosittelevat lataamaan NZeTA- mobiilisovelluksen.  NZeTAn yhteydessä maksetaan IVL (International Conservation and Tourism Levy) hinta noin 23 NZD. 

NZeTA myönnetään 72 tunnin kuluessa, useimmissa tapauksissa tätä nopeammin.   

Yhdysvallat  

Yhdysvaltoihin ei tarvita viisumia, mutta Suomen kansalaisten on haettava ESTA-matkustuslupa. ESTA tarvitaan myös Yhdysvaltojen kautta toiseen maahan matkustettaessa.

ESTAa haetaan verkossa. Yhdysvaltain viranomaiset suosittelevat hakemaan ESTA hyvissä ajoin ennen matkaa. Haku on kuitenkin tehtävä viimeistään 72 tuntia ennen matkaa.

ESTA maksu (21 USD vuonna 2023) suoritetaan verkossa ja suurin osa matkustajista vastaanottaa ESTA- asiakirjan sähköpostiinsa muutamia minuutteja hakemuksen täyttämisen jälkeen. ESTA on voimassa kaksi vuotta tai passin voimassaolon päättymiseen saakka, sen mukaan kumpi näistä määräpäivistä on aikaisempi.

Matkusta turvallisesti

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen Matkailijan terveysoppaasta löydät lisätietoja turvallisesta matkustamisesta, kuten kohdemaassa tarvittavista rokotuksista. Lisäksi löydät sivuilta vinkkejä sairastumisen välttämiseen lomallasi. Matkustaja on itse velvollinen huolehtimaan tarvitsemistaan rokotuksista.

Tietoa tarvittavista rokotuksista eri kohdemaihin löytyy seuraavilta THL:n sivuilta:
Maakohtainen luettelo A-I
Maakohtainen luettelo J-P
Maakohtainen luettelo Q-Z

Huolehdithan matkalla tarvittavasta rokotesuojasta hyvissä ajoin ennen lähtöä!

Matkustaminen malaria-alueelle

Malaria on hyttysen piston välityksellä tarttuva sairaus. Potentiaalisesti vakava malaria on ehkäistävissä estolääkityksellä, sekä suojaavalla vaatetuksella ja hyttysmyrkyllä. Malariaa esiintyy yleisimmin trooppisilla alueilla, kuten Afrikassa ja Kaakkois-Aasiassa. Luettelon malarian esiintymisalueista löydät THL: n internetsivuilta.

Malaria-alueelle matkustaessa otathan hyvissä ajoin yhteyttä oman kuntasi matkailijan rokoteneuvontaan, jotta saat itsellesi sopivan malarian estolääkityksen.

Matkavakuutus

Matkavakuutus on vapaaehtoinen, joskin suosittelemme lämpimästi kaikkia matkaseurueen jäseniä hankkimaan kattavan matkavakuutuksen ennen lomalle lähtöä.

Matkavakuutusyhtiöltäsi saat toimintaohjeet terveyspalvelujen käyttämiseen matkalla. Tavallisesti lääkärin palkkio maksetaan suoraan lääkärille ja kustannukset anotaan jälkikäteen matkavakuutusyhtiöltä.

Useimmilla vakuutusyhtiöillä on mobiilisovellus, josta löytyy myös englanninkielinen matkavakuutustodistus. Englanninkielisestä matkavakuutustodistuksesta on hyvä tulostaa paperiversio matkalle mukaan.

Otathan huomioon, että tietyt extreme- lajit, kuten laitesukellus, sekä vuoristovaellukset saattavat vaatia matkavakuutukseesi lisäosan tai kokonaan erillisen vakuutuksen. Tarkista vakuutuksesi kattavuus ennen lähtöä.

Matkustusilmoitus

Matkustusilmoituksen tekemistä suositellaan erityisesti riskialttiille alueille matkustaville. Matkustusilmoituksen voivat tehdä kaikki, jotka haluavat varmistua Ulkoministeriön voivan ottaa yhteyttä matkustajaan hätätapauksessa tai kriisitilanteessa.

Ilmoituksen voi tehdä osoitteessa matkustusilmoitus.fi.

Ilmoituksen voi tehdä myös tekstiviestillä:

1) Kirjoita matkapuhelimeen tekstiviesti (enintään 160 merkkiä):

MATKALLA lähtöpäivä-paluupäivä matkakohde lisätiedot
Päivämäärien tulee olla muodossa pp.kk.vvvv. Jos vuosiluvun jättää pois, on oletuksena kuluva vuosi.
Mikäli matkustat saman matkan aikana useampaan maahan, tee jokaisesta maasta eri matkustusilmoitus.

Esimerkki:
MATKALLA 01.02.-09.03.2023 Zimbabwe Kenia 3hlö yhteys zim diamonds group
Esimerkki-ilmoituksen mukaan 3 henkilöä on matkalla 1.2.–9.3.2023 Zimbabwessa, Keniassa, ja heihin saa yhteyden Zim Diamonds Groupin hotellista.

2) Lähetä viesti numeroon 16358 (DNA, Elisa ja Telia)
tai +358 400 358 300 (ulkomaiset liittymät ja muut suomalaiset liittymät).

3) Saat paluuviestissä tiedon, että ilmoituksesi on vastaanotettu.

Euroopan Unionin sairaanhoitokortti

EU:n alueella matkustettaessa EU- kansalainen voi käyttää paikallisia, julkisia terveydenhoitopalveluja sairastapauksien tai onnettomuuksien sattuessa. Pidä huoli siitä, että sinulla on mukanasi matkalla eurooppalainen sairaanhoitokortti. Oikeus julkisiin sairaanhoitopalveluihin toisessa EU-maassa määräytyy kyseisen maan sääntöjen mukaisesti.

EU:n alueellakin matkustettaessa matkavakuutus on suositeltava.  

Luottokortit & raha

Suurimmassa osassa kohteitamme maksuvälineinä käyvät kansainväliset luotto- ja pankkikortit. Käteistä paikallisessa valuutassa on hyvä olla varmuuden vuoksi mukana vähintään 200 euron edestä. Varakortti on myös hyvä olla matkassa mukana.

Pankkisi sulkupalvelun puhelinnumero kannattaa tallentaa puhelimeen siltä varalta, jos joudut sulkemaan korttisi varkauden tai katoamisen takia.

 

Lennot

Useimmilla lentoyhtiöillä pääset tarkastelemaan lentovaraustasi lentoyhtiön internetsivuilla tai mobiilisovelluksessa. Tätä kautta voit myös tilata lisäpalveluja lennollesi.

Varauksesi löydät “Manage my booking” osiosta lentoyhtiön varausnumerolla (airline booking code) ja sukunimelläsi (siinä muodossa kuin se on lentovaraukseen kirjoitettu). 

Lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmat

Oletko lentoyhtiön kanta-asiakas? Ilmoita matkasuunnittelijallesi matkan varausvaiheessa kanta-asiakasohjelman jäsennumero.

Istumapaikat lennoilla

Istumapaikkavaraukset etukäteen ovat yleensä lisämaksullisia, niin economy- kuin business- luokassa. Ota yhteyttä matkasuunnittelijaasi, mikäli haluat varmistua tietyistä istumapaikoista lennollasi.

Erityisruokavaliot

Ilmoita matkasuunnittelijallesi varauksen yhteydessä mahdollisista erityisruokavalioista.

Voit myös itse varata erityisruoan lentoyhtiön internetsivuilla tai mobiilisovelluksessa viimeistään 72 tuntia ennen lähtöä.

Matkatavarat

Sallitun matkatavaran määrä vaihtelee lentoyhtiön ja matkustusluokan mukaisesti. Matkatavaran painorajat näet lentolipussasi ja lentoyhtiön verkkosivuilla. Voit kysyä painorajoista myös matkasuunnittelijaltasi.  

Mikäli matkallasi on monta lentoa ja eri lentoyhtiöitä, noudata matkatavaroita pakatessa tiukimmat matkatavarasäännöt omaavan lentoyhtiön ohjeita. Esimerkiksi lyhyillä reiteillä liikennöivät paikalliset lentoyhtiöt voivat ottaa vähemmän ja pienempiä matkatavaroita, kuin kansainvälisillä reiteillä liikennöivät yhtiöt.

Käsimatkatavara

Käsimatkatavaran yleisimmin sallittu koko on korkeus 55 cm, leveys 40 cm ja paksuus 20 cm. Lentoyhtiöiden välillä on kuitenkin eroja, joten tarkistathan säännöt lentoyhtiön internetsivuilta. Sallittu käsimatkatavaran paino on useimmiten enintään 8 kg. Huomioithan, että vain yksi käsimatkatavara matkustajaa kohden on sallittu. Tarkista käsimatkatavaroissa sallitut tuotteet Finavian internetsivuilta. 

Nesteitä on sallittua viedä matkustamoon korkeintaan sadan millilitran pakkauksissa. Nestepakkaukset on kuljetettava enintään litran vetoisessa, uudelleen suljettavassa ja läpinäkyvässä pussissa. Lue lisää matkatavarasäännöistä Finavian internetsivuilta.

Lähtöselvitys

Suosittelemme tekemään lähtöselvityksen verkossa heti sen ollessa mahdollista.

Verkkosivuilla tai lentoyhtiön mobiilisovelluksessa suoritettava online- lähtöselvitys aukeaa joko 24 tai 36 tuntia ennen lentoa.  Mikäli online- lähtöselvityksen kanssa ilmenee ongelmia, on lähtöselvitys aina mahdollista tehdä lentokentällä paikan päällä.

Lähtöselvityksen yhteydessä voit varata istumapaikkasi lennolle, jollet ole sitä jo tehnyt aikaisemmin. Mikäli teet lähtöselvityksen kentällä, otathan huomioon, että vierekkäisten istumapaikkojen saaminen matkaseurueesi kanssa saattaa olla hankalampaa. Näissä tapauksissa suosittelemme suuntaamaan lentokentälle hyvissä ajoin.

IATA- sopimusehdot

Tutustu ehtoihin.

Lennon hiilidioksidipäästöjen hyvittäminen

Käyttämällä lentoyhtiön päästöhyvityslaskuria voit pienentää omaa hiilijalanjälkeäsi. Lentosi hiilidioksidipäästöjen hyvittäminen onnistuu useiden lentoyhtiöiden omilla internetsivuilla. Tutustu Finnairin päästöhyvityspalveluun. 

Saapuminen lentokentälle

Lentokentälle on hyvä saapua 2-3 tuntia ennen lähtöä, Yhdysvaltoihin matkustettaessa aikaa on hyvä varata kolme tuntia.

Mikäli et ole tehnyt lähtöselvitystä verkossa, mene lentoyhtiösi lähtöselvitystiskille “Check-in”.

Lentokentällä lähtöselvitysvirkailija pyytää nähdä kohdemaasi mahdollisesti vaatiman viisumin, maahantuloluvan, matkavakuutuksen ja/tai terveysselvityskaavakkeen.

Online- lähtöselvityksen tehneet (suositeltu vaihtoehto) voivat tulostaa matkalaukkumerkit lentokentän itsepalveluautomaatista. Matkalaukkumerkki on tärkeää kiinnittää matkalaukun kahvaan, jotta se voidaan jäljittää mahdollisessa katoamistilanteessa.

Matkalaukku viedään lähtöselvityksen jälkeen lentoyhtiön ”baggage drop”- tiskille.

Saapuminen kohdemaahan

Mikäli matkapakettisi sisältää lentokenttäkuljetuksen, on auto sinua ja matkaseuruettasi vastassa lentokentällä. Kuljetusyrityksen puhelinnumeron löydät matkadokumenteistasi.

Hotelliin majoittaudutaan hotellin antamien aikarajojen puitteissa. Saavuttaessa hotellille ennen hotellin antamaa sisäänkirjautumisaikaa, voit jättää matkatavarasi hotellin säilytettäväksi. Mikäli olet tilannut aikaisen sisäänkirjautumisen, on tästä maininta matkadokuemnteissasi.

Hotellissa

Matkadokumenteistasi selviää, mitä palveluja sinulle on hotellista varattu. Mikäli hotellihuoneessa tai varaamissasi hotellin palveluissa on puutteita, ilmoita niistä heti hotellin vastaanottoon tilanteen korjaamisen mahdollistamiseksi.

Mikäli tarvitset Helin Matkojen apua hotellissa ollessasi, lähetä sähköpostia matkasuunnittelijallesi tai soita Helin Matkojen numeroon +358 207 466 720 arkipäivisin Suomen aikaa klo 9-17 välisenä aikana.

Turistiverot

Monessa maassa on käytössä kaupunkivero (toiselta nimeltään turistivero), joka maksetaan hotellin vastaanottoon. Kaupunki/turistiveron määrä vaihtelee 0,50-6 euron välillä ja se maksetaan hotellin vastaanottoon.

Joissakin maissa on käytössä lähtövero, joka maksetaan lentokentällä.

Kysy lisää matkasuunnittelijaltasi!

Lähtö kotimatkalle

Lentoyhtiö on rajallisesti vastuussa lentojen myöhästymisten aiheuttamista tilanteista.

Myöhästymistilanteessa lentoyhtiö reitittää lentosi uudelleen sinulle ja matkaseurueellesi. Mikäli haluat matkustaa jollain toisella, kuin lentoyhtiön ehdottamalla lennolla, tulee sinun maksaa tästä koituvat lisäkulut.

Jos lentosi on myöhässä, varmista ensin mitkä ovat uudet lentoajat ja ilmoita sen jälkeen välittömästi uudesta saapumisajasta hotellille ja kuljetusyritykselle (jos sinulla on varattuna lentokenttä- tai vastaava kuljetus).

 

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Yleiset matkapakettiehdot

Nämä sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain (901/2017/ www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) pakottavat säännökset.

1. Soveltamisala

1.1. Yleiset matkapakettiehdot

Näitä sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin vähintään 24 tuntia kestäviin tai yöpymisen sisältäviin matkapaketteihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, ja joihin sisältyy vähintään kaksi seuraavista palveluista; 1)kuljetus, 2)majoitus, 3)auton tai matkapalveluyhdistelmistä annetun lain 2 § 3 kohdassa mainitun muun moottoriajoneuvon, kuten A-luokan ajokorttia vaativan moottoripyörän tai vähintään nelipyöräisen, omalla käyttövoimallaan kulkevan ajoneuvon, jonka rakenteellinen nopeus on yli 25km/h, vuokraus tai jokin edellä mainituista yhdessä 4) muun olennaisen matkailupalvelun kanssa edellytyksellä, että kokonaisuus myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa. Majoitukseksi katsotaan myös muutaman viikon majoitus esim. perheessä kielikurssin yhteydessä, ei kuitenkaan pitkäkestoisen vaihto-oppilasmatkan yhteydessä.

1.2. Lisäehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä matkapakettiehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.

1.3. Erityisehdot

Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa matkapalveluyhdistelmistä annetun lain kanssa.

Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on matkustajan pyynnöstä esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.

2. Matkapakettisopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta

2.1. Vastuu sopimuksen toteuttamisesta

Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että matkapaketti on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).

Matkanvälittäjä vastaa matkustajalle antamistaan tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä, jos matkanjärjestäjä on sijoittautunut Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja jos matkanvälittäjä ei osoita, että matkanjärjestäjä täyttää kyseiset velvoitteet.

Matkustajalle on ennen sopimuksen tekemistä annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut matkapalveluyhdistelmien tarjoajista annetussa laissa (921/2017) tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan.

Matkustaja voi täyttää näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä joko matkanjärjestäjään tai matkanvälittäjään.

Matkapaketin virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 12.4. mukaisesti.

2.2. Sopimuksen sisältö

Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä arvioitaessa otetaan huomioon kaikki ennen matkasopimuksen tekemistä kirjallisena tai sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot, vakiotietolomake ja muut kyseistä matkaa koskevat lain (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170901) ja asetuksen (www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180181) edellyttämät tiedot.

2.3. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus

Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen tekemistä annettava matkustajalle yleiset tiedot kohdemaan passi- ja viisumimääräyksistä, mukaan lukien keskimääräinen viisumin hankkimisaika.

Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (mm. passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja matkalipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten aikataulut. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista, vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta. Tämän vuoksi matkanjärjestäjä kehottaa matkustajaa hankkimaan matkaa varten riittävän kattavan henkilöön ja omaisuuteen kohdistuvan sekä peruutusturvan sisältävän matkavakuutussuojan.

2.4. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit

Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä annettava tiedot kohdemaan yleisistä terveysmääräyksistä. Matkustajan henkilökohtaiseen terveydentilaan liittyvien erityistarpeiden ohjeistuksen hankkimisesta matkustaja vastaa itse. Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisen sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.

Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.

Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla.

2.5. Avustamisvelvollisuus

Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän ilman aiheetonta viivytystä annettava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle tietoja terveyspalveluista, paikallisviranomaisista ja konsulipalveluista, järjestettävä matkustajalle mahdollisuus etäviestimen käyttämiseen ja autettava matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä sekä annettava muuta asianmukaista apua. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 10.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.

Matkanjärjestäjä voi periä kohtuullisen maksun antamastaan avusta, jos matkustaja on aiheuttanut vaikeudet tahallisesti tai huolimattomuudellaan. Maksu saa kuitenkin vastata enintään matkanjärjestäjälle avun antamisesta aiheutuneita todellisia kustannuksia.

Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai -välittäjään.

2.6. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu

2.6.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.

2.6.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.

2.6.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla 2.6.1 ja 2.6.2. kohdissa mainittuja määräyksiä.

2.6.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.

2.6.5 Matkustajaryhmän edustaja on velvollinen toimittamaan kaikki matkaa koskevat tiedot ja asiakirjat matkustajaryhmälle ja vastaavasti matkustajia koskevat tarvittavat tiedot ja asiakirjat matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjän katsotaan täyttäneen ilmoitusvelvollisuutensa toimittaessaan matkaa koskevat tiedot tälle matkustajaryhmän edustajalle eikä niitä tarvitse toimittaa erikseen jokaiselle matkustajalle.

Matkustajaryhmän puolesta muutoksia varaukseen voi tehdä matkan varannut matkustajaryhmän edustaja yksin tai yhdessä muutosta haluavan matkustajan kanssa.

2.6.6. Matkustaja tai matkustajaryhmän edustaja vastaa matkanjärjestäjälle antamiensa tietojen, kuten matkan ajankohdan, matkustajien nimien, syntymäaikojen, muiden henkilötietojen tai matkustajien erityistarpeiden, oikeellisuudesta ja oikea-aikaisesta ilmoittamisesta. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, jonka matkustajan tai matkustajaryhmän edustajan virheellisesti tai puutteellisesti antamat tiedot voivat aiheuttaa.

2.6.7. Matkustaja saattaa joutua itse vastaamaan seurauksista ja/tai kustannuksista, mikäli niitä syntyy, jos hän käyttää matkapaketin palveluita tai paketin osia muulla tavoin, kuin matkapakettisopimuksessa on sovittu. Esimerkiksi matkapakettiin sisältyvien kuljetuspalveluiden osittainen tai kokonaan käyttämättä jättäminen voi johtaa jäljellä olevien palveluiden käyttöoikeuden rajoittumiseen tai menettämiseen.

3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen

3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä ensimmäinen maksusuoritus on maksettu viimeistään eräpäivänä.

3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä ajoin ennen matkan alkamista saada matkaliput ja muut matkaan liittyvät asiakirjat.

4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ennen matkan alkamista

Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tällöin matkanjärjestäjällä on oikeus periä peruutusmaksu seuraavasti:

4.1.

a) Etukäteen ilmoitetut toimistokulut, kun matka peruutetaan viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkamista

b) Varausmaksu, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 45 vuorokautta mutta viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkamista

c) 50 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 21 vuorokautta mutta viimeistään 7 vuorokautta ennen matkan alkamista

d) 75 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 7 vuorokautta mutta viimeistään 3 vuorokautta ennen matkan alkamista

e) 95 % matkan hinnasta, kun matka peruutetaan myöhemmin kuin 3 vrk ennen matkan alkamista.

4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä kohdassa 4.1. mainittujen peruutuskulujen lisäksi peruutuksen johdosta syntyvästä majoituksen vajaakäytöstä aiheutuvat kulut. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti kyseisten kulujen maksamisesta matkanjärjestäjälle. Matkanjärjestäjä ja matkalle lähtevä matkaseurue voivat edellä mainitun sijaan sopia yhteisesti matkaseurueelle tarkoituksenmukaisemmasta majoitusjärjestelystä, jolloin matkalle lähtevä seurue vastaa mahdollisista lisäkuluista.

4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.

4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdassa 4.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa.

5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi ennen matkan alkamista

5.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos

a) matkanjärjestäjä muuttaa merkittävästi matkajärjestelyjä. Merkittävänä muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää kuljetusvälineen muutosta, esimerkiksi sellaisia lähtö- tai saapumisaikojen muutoksia, jotka aiheuttaisivat matkustajalle huomattavia hankaluuksia tai ylimääräisiä kustannuksia, kuten kuljetuksen tai majoituksen uudelleenjärjestelyjä, päivälennon muuttumista yölennoksi (iltapäiväksi sovittu paluu siirtyy paluuksi puolen yön jälkeen), matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta, sekä olennaisesti matkan luonnetta muuttavaa muutosta, kuten esteettömänä markkinoidun matkan muuttuminen esteelliseksi, tai

b) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, että matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä.

Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan tai esim. Suomen edustuston virallinen viestintä asiaan liittyen, tai

c) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta

– yli 24 tunnilla vähintään 7 vrk kestävillä matkoilla

– yli 12 tunnilla 2-6 vrk kestävillä matkoilla

– alle 2 vrk kestävien matkojen osalta tilannetta arvioidaan tapauskohtaisesti, tai

d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.

5.2. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista pysyvällä tavalla ja ilmoituksesta on käytävä ilmi, mitä muutoksia matkanjärjestäjän on tarkoitus tehdä, heikentävätkö muutokset matkapaketin laatua tai alentavatko ne sen arvoa, ja minkä suuruisen hinnanalennuksen matkustaja mahdollisesti saa tehtyjen muutosten johdosta sekä oikeuttavatko muutokset matkan peruuttamiseen.

5.3. Matkustajan on ilman aiheetonta viivytystä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle. Ellei matkustaja ilmoita muutosilmoituksessa mainitussa kohtuullisessa määräajassa peruuttavansa matkan, matkustajan katsotaan hyväksyvän ehdotetut muutokset.

5.4. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 8.3.

5.5. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluttua siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Matkustajalla ei ole kuitenkaan oikeutta matkan peruuttamiseen ilman peruutusmaksua, jos 5.1.b) kohdassa tarkoitettu tilanne on ollut matkustajan tiedossa jo sopimusta tehtäessä.

Jos peruutus johtuu 5.1.a), 5.1.c) tai 5.1d) kohdissa mainituista syistä, matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi, ellei muutos johdu matkanjärjestäjää tai sen alihankkijaa kohdanneista ylivoimaisista tilanteista.

6. Matkustajan oikeus keskeyttää matka ja purkaa sopimus matkan aikana

6.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos

a) matkan toteutus osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta, tai

b) matkan aikana ilmenee kohdassa 5.1.b) tarkoitettu tilanne, ellei matkustaja ole ollut sopimusta tehtäessä tietoinen kohteen olosuhteista.

6.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, tämä hyöty (esim. yhdistelmämatkan toteutunut osa, matkan aikana tarjotut ateriat tai matkustajan käyttämät pääsyliput) otetaan huomioon arvioitaessa hinnanalennuksen määrää.

6.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 6.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai muulle sovitulle paikkakunnalle.

6.4. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 6.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.5. mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää ja muuta vahinkoa.

6.5Mahdolliseen oikeuteen saada vahingonkorvausta sovelletaan kohtaa 16.

7. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

7.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 45 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla alkuperäisen ja uuden matkan mahdollisen hinnanerotuksen lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.

7.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää mahdolliset matkalle osallistumista koskevat ehdot.

Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään seitsemän päivää ennen matkan alkamista. Ilmoitus voidaan tehdä myöhemminkin, jos se ei aiheuta kohtuutonta hankaluutta matkanjärjestäjälle.

Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Tässä yhteydessä voidaan soveltaa myös 4.2. kohtaa. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.

8. Hinnanmuutokset

8.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen tekemisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla:

a) kuljetuskustannusten muutos, joka johtuu polttoaineiden ja muiden energialähteiden hinnoista, tai

b) matkan hintaan vaikuttavien verojen tai matkapalveluille kolmansien osapuolien asettamien maksujen, kuten lentokenttien tai satamien käyttöön liittyvien maksujen tai kohde- tai kaupunkiverojen muutokset. Verot ja maksut voivat olla joko kotimaisia tai kohdemaan viranomaisten määräämiä, tai

c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos, joka määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos hinnoittelukurssia ei ole erikseen ilmoitettu, käytetään vertailukurssina sopimuspäivän valuuttakurssia.

8.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi.

Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.

Hinnankorotuksesta on ilmoittava matkustajalle pysyvällä välineellä viimeistään 20 päivää ennen matkan alkua.

8.3. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen tekemisen jälkeen enemmän kuin 8 % kohdassa 8.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle matkanjärjestäjän ilmoittamassa kohtuullisessa määräajassa tai ellei määräaikaa ole ilmoitettu, seitsemän päivän kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta. Sähköisellä välineellä tiedoksi annettu ilmoitus katsotaan vastaanotetuksi sinä päivänä, jolloin matkanjärjestäjä sen lähetti. Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen vastaanottajalle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä.

Jos matkustaja peruuttaa sopimuksen, hänelle on palautettava hänen maksamansa maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä, mutta viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on peruuttanut sopimuksen. Oikeus mahdolliseen vahingonkorvaukseen määräytyy 16. kohdan mukaan.

8.4. Matkanjärjestäjän on hyvitettävä matkustajalle ennen matkaa tapahtuva kohtien 8.1. a-c syihin perustuva kustannusten laskua vastaava osuus. Matkanjärjestäjä saa veloittaa maksun palautuksesta aiheutuvat tosiasialliset hallintokulut.

9. Matkanjärjestäjän tekemät muutokset matkapakettisopimukseen

9.1. Jos matkanjärjestäjä tekee ennen matkan alkua matkan kokonaisuuden kannalta merkitykseltään vähäisiä muutoksia matkapakettisopimukseen, matkustajalla ei ole oikeutta sopimuksen peruuttamiseen, hinnanalennukseen tai vahingonkorvaukseen. Merkitykseltään vähäisinä muutoksina voidaan pitää sellaisia muutoksia, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua, kuten yhden matkapakettiin kuuluvan retken peruuntumista, jos matkaan sisältyy useita retkiä.

9.2. Merkittävät matkanjärjestäjän tekemät muutokset, jotka oikeuttavat matkustajan peruuttamaan matkan, on lueteltu kohdassa 5.1.

9.3. Jos matkanjärjestäjä tekee muita kuin kohdan 9.1. tarkoittamia merkitykseltään vähäisiä tai kohdan 9.2. mukaisia matkan peruuttamisen oikeuttavia muutoksia, matkustaja on velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä kohdissa 15 ja 16 on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.

9.4. Matkanjärjestäjän on ilmoitettava muutoksista matkustajalle pysyvällä tavalla selkeästi, näkyvästi ja ymmärrettävästi.

9.5. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä on matkan tai matkasarjan peruuttamisen sijaan oikeus toteuttaa matka muuttamalla kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

Matkustajalla voi olla edellä mainittujen muutosten vuoksi oikeus 15 ja 16 kohdissa mainittuihin hinnanalennukseen ja/tai vahingonkorvaukseen.

10. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää matka

10.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä on matkaa koskevissa ennakkotiedoissa tai muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään:

1) 20 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää;

2) 7 päivää ennen matkan alkamista, jos matka kestää kahdesta kuuteen päivään;

3) 48 tuntia ennen matkan alkamista, jos matka kestää alle kaksi päivää.

b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen tekemisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, muiden vakavien turvallisuusongelmien, kuten terrorismin, luonnonkatastrofien, kuten tulvien, maanjäristysten tai sääolosuhteiden, lakon, merkittävien ihmisten terveyteen vaikuttavien riskien, kuten vakavan taudin esiintymisen matkakohteessa tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen matkakohteessa esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.

Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

10.2. Jos kohdassa 10. 1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.

10.3. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on palautettava matkustajan maksusuoritukset viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun sopimus on peruutettu.

11. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus

Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa tai sen osaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.

12. Virhe ja virheilmoitus

12. 1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos

a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun, tai

b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle matkapalveluyhdistelmistä annetun lain edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkustusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairastumisen, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai

c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.5. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.

12.2. Matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen. Virheenä ei pidetä kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee vähintään 2 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 4 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 2 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.

12.3. Kyseessä ei ole virhe, jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain.

12.4. Virheilmoitus

Matkustaja ei saa vedota virheeseen matkan jälkeen, ellei hän ilmoita virheestä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkan aikana, on ilmoitettava matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle niin pian kuin mahdollista.

Ellei virheen välitön korjaaminen ole tarpeen, matkustajan on asetettava kohtuullinen aika virheen korjaamiselle. Kohtuullista aikaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon matkan kesto, kohde ja muut matkan luonteeseen liittyvät seikat.

Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.

13. Virheen korjaus

13.1. Matkanjärjestäjän on korjattava virhe välittömästi tai, jos välitön korjaus ei ole tarpeen, matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa ja siten, ettei matkustajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullista määräaikaa virheen korjaamiselle määriteltäessä otetaan huomioon virheen laatu ja sen merkitys matkustajalle sekä matkanjärjestäjän mahdollisuudet korjata virhe.

Matkustajalla voi korjaamisesta huolimatta olla oikeus kohdan 15. mukaiseen hinnanalennukseen virheen kestoajalta sekä kohdan 16. mukaiseen vahingonkorvaukseen.

13.2. Matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korjaamaan suorituksessaan olevaa virhettä, jos virheen korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia. Kustannusten kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon virheen suuruus ja kyseisten matkapalvelujen arvo.

Jos matkanjärjestäjä ilmoittaa, ettei korjaa virhettä, tai jos korjausta ei suoriteta välittömästi silloin, kun se olisi välttämätöntä tai matkustajan asettamassa kohtuullisessa määräajassa, matkustaja voi tehdä sen itse. Matkustajalla on tällöin oikeus saada korvaus virheen korjauksesta aiheutuneista kustannuksista.

Jos matkustaja itse korjaa matkanjärjestäjän suorituksessa olevan virheen, matkanjärjestäjä ei ole velvollinen korvaamaan tästä matkustajalle aiheutuneita kustannuksia, mikäli virheen korjaamisesta aiheutuneet kustannukset ovat kohtuuttomat. Matkanjärjestäjän käyttäessä tämän kohdan mukaista kieltäytymisoikeuttaan matkustajalla on oikeus kohtien 15. ja 16. mukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen.

14. Vaihtoehtoisten palvelujen tarjoaminen matkan aikana

Jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida matkan aikana suorittaa sovitun mukaisesti, on matkanjärjestäjän tarjottava ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia matkapaketin jatkamiseksi soveltuvat vaihtoehtoiset järjestelyt, jotka ovat mahdollisuuksien mukaan laadultaan vähintään samantasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Velvollisuus tarjota vaihtoehtoisia järjestelyjä koskee myös tapauksia, joissa matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitulla tavalla.

Matkanjärjestäjän on myönnettävä matkustajalle asianmukainen hinnanalennus, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin matkapakettisopimuksen mukainen paketti.

Matkustaja saa kieltäytyä tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, jos ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus ei vastaa virheen merkitystä. Jos matkustaja kieltäytyy perustellusti vaihtoehtoisista järjestelyistä tai jos sellaisia ei ole mahdollista tarjota, matkustajalla on oikeus asianmukaiseen hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen siinäkin tapauksessa, että hän ei pura sopimusta. Jos matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle sopimusta vastaava paluukuljetus ilman, että siitä aiheutuu matkustajalle lisäkustannuksia.

Jos matkustaja ilman edellä mainittuja hyväksyttäviä perusteita kieltäytyy tarjotuista vaihtoehtoisista järjestelyistä, hänellä ei ole oikeutta vahingonkorvaukseen tai hinnanalennukseen.

15. Hinnanalennus

Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen, ellei matkanjärjestäjä osoita, että virhe johtuu matkustajasta.

Oikeutta hinnanalennukseen ei kuitenkaan ole, jos virhe on merkitykseltään vähäinen suhteessa koko sopimukseen. Hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, eikä virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Virheen merkitystä arvioitaessa voidaan ottaa huomioon myös matkustajan yksilölliset tarpeet ja erityiset toiveet sopimusta tehtäessä.

16. Vahingonkorvaus

16.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut. Matkanjärjestäjän on suoritettava korvaus matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä.

Matkustajalla ei kuitenkaan ole oikeutta korvaukseen, jos matkanjärjestäjä osoittaa, että

1) virhe johtuu matkustajasta;

2) virhe johtuu kolmansista osapuolista, joilla ei ole yhteyttä matkapalvelujen tarjoamiseen, eikä se olisi kohtuullisesti ollut ennakoitavissa tai estettävissä;

3) virhe johtuu 16.9. kohdassa tarkoitetuista ylivoimaisista tilanteista.

16.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys, yöpymisen järjestämisestä aiheutuneet ylimääräiset kulut sekä loma- tai matkanautinnon menettäminen. Viimeksi mainittu edellyttää matkapalvelujen suorittamisessa ilmennyttä merkittävää virhettä.

16.3. Matkustajalla on matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.

16.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.

16.5. Ilma-, meri-, tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuseen kuljetukseen liittyvästä vahingosta sovelletaan mitä kyseisestä kuljetuksesta säädetään merilaissa (674/1994) tai merten matkustajaliikenteen harjoittajan vastuusta onnettomuustapauksessa annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 392/2009, kuljetuksesta ilma-aluksessa annetussa laissa (289/1937), ilmakuljetussopimuslaissa (45/1977), ilmakuljetuslaissa (387/1986), rautatiekuljetuslaissa (1119/2000), matkustajien ja heidän matkatavaroidensa ilmakuljetusta koskevasta lentoliikenteen harjoittajien korvausvastuusta annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2027/97 taikka siitä määrätään kansainvälisiä rautatiekuljetuksia koskevassa yleissopimuksessa (COTIF; SopS 5/1985), eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyssä yleissopimuksessa (SopS 76/2004), matkustajien ja matkatavaroiden kuljettamisesta meritse vuonna 1974 tehdyn Ateenan yleissopimuksen vuoden 2002 pöytäkirjassa (SopS 70/2017).

16.6. Matkustajalle myönnettävä vahingonkorvaus määräytyy syntyneen vahingon suuruuden perusteella, mutta se ei voi koskaan olla enempää kuin kolme kertaa matkan hinta. Tämä vastuunrajoitus ei koske kuitenkaan henkilövahinkoa eikä tahallaan tai huolimattomuudesta aiheutettua muuta vahinkoa.

16.7. Saadakseen korvausta matkustajan on näytettävä, että matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe ja että hänelle aiheutunut vahinko on syy-yhteydessä kyseiseen virheeseen. Korvauksen vaatijalla on myös näyttötaakka vahingon määrästä.

16.8. Matkustajan vahingonkorvausvelvollisuuteen suhteessa matkanjärjestäjään sovelletaan kohtaa 2.6.3.

16.9. Ylivoimaiset tilanteet (väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet)

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista, ja jotka ovat matkanjärjestäjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella ja joiden seurauksia ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuulliset toimenpiteet olisi toteutettu. Näitä väistämättömiä ja poikkeuksellisia olosuhteita voivat olla esimerkiksi viranomaismääräykset, ilmatilarajoitukset, sotatoimet, muut vakavat turvallisuusongelmat, kuten terrorismi, vakavat levottomuudet, merkittävät riskit ihmisten terveydelle kuten vakavan taudin esiintyminen matkakohteessa tai luonnonkatastrofit, kuten tulvat, maanjäristykset tai sääolosuhteet, jotka tekevät mahdottomaksi matkapakettisopimuksessa määritetyn turvallisen matkustamisen kohteeseen tai jotka muuten vaikuttavat merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla. Myös keskeisten palvelujen, kuten sähkön tai veden saannin keskeytyminen esimerkiksi luonnonmullistuksen tai lakon vuoksi voivat olla kyseisiä syitä.

16.10. Jos matkustajan paluuta ei ole väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi mahdollista toteuttaa sovitun mukaisesti, matkanjärjestäjä vastaa tarvittavasta, mahdollisuuksien mukaan matkapakettisopimusta vastaavasta majoituksesta aiheutuvista kustannuksista enintään kolmelta yöltä, ellei kuljetusyhtiö tätä tee.

Edellä mainittu kustannusvastuun rajoitus ei koske liikuntarajoitteista matkustajaa tai hänen saattajaansa, raskaana olevaa naista, ilman saattajaa matkustavaa alaikäistä eikä erityistä lääkinnällistä apua tarvitsevaa henkilöä, jos matkanjärjestäjälle on ilmoitettu viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua henkilön erityistarpeesta huolenpitoon.

16.11. Matkanjärjestäjä ei saa vedota väistämättömiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin vastuunsa rajoittamiseksi paluukuljetuksen viivästyessä, jos asianomainen kuljetuspalvelun tarjoaja ei saa vedota tällaisiin olosuhteisiin sovellettavan Euroopan unionin lainsäädännön nojalla.

17. Varausvirheet

Matkanjärjestäjän on korvattava ilman aiheetonta viivytystä matkustajalle vahinko, joka aiheutuu sen käyttämässä varausjärjestelmässä olevasta teknisestä puutteesta tai varausmenettelyn kuluessa tehdystä virheestä.

Matkustajalla ei ole oikeutta korvaukseen, jos varausvirhe johtuu matkustajasta tai kohdassa 16.9. tarkoitetuista väistämättömistä ja poikkeuksellisista olosuhteista.

Varausvirhe voi johtua matkustajasta esimerkiksi silloin, kun hän antaa elinkeinonharjoittajalle virheellisen tai puutteellisen matkustajaa tai matkaa koskevan tiedon. Matkustajan kuuluu myös normaalin huolellisuusvelvoitteen mukaisesti tarkistaa saamansa asiakirjat, kuten varausvahvistus, ja ilmoittaa havaitsemistaan puutteista tai virheistä matkanjärjestäjälle tai matkanvälittäjälle niin pian kuin mahdollista. Jos hän laiminlyö tarkistusvelvollisuutensa ja tästä aiheutuu hänelle vahinkoa, hänen myötävaikutuksensa voidaan ottaa huomioon määritettäessä hänelle maksettavaa vahingonkorvausta.

18. Muun lainsäädännön nojalla saadun korvauksen vähentäminen

Jos matkustajalle on myönnetty hinnanalennusta tai vahingonkorvausta matkustajien oikeuksia koskevan Euroopan unionin lainsäädännön tai kansainvälisten yleissopimusten nojalla, korvauksen määrä on vähennettävä näiden ehtojen nojalla myönnettävästä vastaavasta korvauksesta.

Matkustaja on velvollinen ilmoittamaan muilta tahoilta saamistaan matkapaketin virheeseen liittyvistä hyvityksistä matkanjärjestäjälle tai -välittäjälle.

19. Korvausvaatimukset

19.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 12.

19.2. Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle kirjallisesti kohtuullisessa ajassa.

20. Riita-asiat

Jos matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi.

1. Maksusuoritukset

Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa matkavahvistus ja ilmoittaa mahdollisista virheistä tai puutteista ennen maksun suorittamista.

Matkasopimus syntyy, kun matkustaja tilattuaan matkan maksaa Helin Matkatoimistolle ennakkomaksun (alkaen 200 e / hlö) 7 vrk sisällä matkan vahvistuksesta. Loppuerä maksetaan viimeistään 45 vrk ennen matkaa. Jos lentoyhtiön vaatimuksesta lentoliput on kirjoitettava tätä aiemmin, erääntyy lentojen osuus matkasta maksettavaksi lentoyhtiön vaatimuksia mukaillen. Sesonkiaikoina, mm. joulumatkoilla, loppuerä erääntyy maksettavaksi 60 vrk ennen matkaa. Mikäli maksusuoritus laiminlyödään, on matkanjärjestäjällä oikeus purkaa sopimus. Jos matka varataan alle 45 vrk ennen lähtöä, matkaa varattaessa suoritetaan koko matkan hinta, ellei toisin sovita.

Matkustajan tulee matkaa varatessaan antaa nimitiedot täsmälleen samassa muodossa kuin ne ovat matkalla käytettävässä passissa. Uudelleen kirjoitettavista lipuista ja matkadokumenteista veloitetaan muutoskulu 100 e/henkilö sekä palveluntuottajan perimät kulut. Jos lentoyhtiön säännöt eivät salli nimenmuutosta, kuluina veloitetaan lisäksi lentolipun koko hinta (ks. kohta Varausmuutokset). Yksin matkustava alaikäinen (alle 18-vuotias) tarvitsee aina huoltajan kirjallisen suostumuksen matkasopimuksen tekemiseen. Vastuu ko. suostumuksen lähettämisestä matkanjärjestäjälle on asiakkaalla.

Uuden maksupalvelulain mukaisesti perimme luottokorttimaksuista korttiyhtiön veloittaman luottoprovision. American Expressillä 3 % tämä osuus on matkan hinnasta. Marginaaliverollisissa matkoissa myös maksutapalisään lisätään 24 % alv.

2. Passi ja viisumit

Matkustaja on vastuussa tarvittavien matkustusasiakirjojen, useimmiten passi, hankinnasta. Useimmilla matkoillamme tarvitaan voimassa oleva ulkomaanpassi. Useat maat edellyttävät, että passi on voimassa vielä 6 kuukautta matkan jälkeenkin. Matkustajan tulee varmistaa passin voimassaolo ja kunto, sekä että passissa on riittävästi tyhjiä sivuja mahdollisia viisumeita ja leimoja varten.

Matkustaja vastaa tarvittavien viisumeiden hankinnasta, mikäli toisin ei ole sovittu.

Ellei Teillä ole Suomen passia, pyydämme ilmoittamaan siitä jo matkaa varatessanne. Matkanjärjestäjä ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli hänen matkansa estyy tai keskeytyy puutteellisten matka-asiakirjojen, rikkinäisen passin tai viisumin epäämisen vuoksi.

3. Matkalippujen lähettäminen

Liput lähetetään matkustajalle tai ovat noudettavissa toimistostamme n. 1-2 viikkoa ennen matkan alkua ellei muuta sovita.

4. Peruutusehdot

Matkojemme erityisluonteen vuoksi sovellamme matkoihimme yleisistä matkapakettiehdoista poikkeavia peruutusehtoja. Näitä peruutusehtoja noudatetaan peruutuksen syystä riippumatta (aiemmasta poiketen myös sairaustapauksissa). Näiden lisäksi sovelletaan Yleisten matkapakettiehtojen säännöksiä.

Kehotamme matkustajiamme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkakumppanin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta, ja lisäksi kehotamme tarkistamaan vakuutuksen peruutusturvaehdot sekä korvausmäärärajoitukset. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne.

Peruutusehdot
Mikäli matkustaja peruuttaa matkansa

  • Viimeistään 45 vrk ennen matkan alkua, peritään toimistokuluina 200 e / henkilö, sekä mahdolliset todelliset peruutuskulut
  • Tämän jälkeen pidätetään todelliset peruutuskulut ja toimistokulut, kuitenkin vähintään 400 e / henkilö
  • Myöhemmin kuin 72 tuntia ennen matkaa pidätetään vähimmäismäärässä 95 % matkan hinnasta.

Lentojen maksun ja lipunkirjoituksen jälkeen lennoilla ei yleensä ole muutos- eikä peruutusoikeutta, eikä niitä voi siirtää toiselle henkilölle. Korkean sesongin aikana (esim joulu-vuodenvaihde, pääsiäinen jne) myös muut tahot, esimerkiksi hotellit, perivät usein 100 % peruutuskulut.

5. Varausmuutokset

Asiakkaan tekemät muutokset varauksissa rinnastetaan peruutuksiin. Jokaisesta varaukseen tehtävästä muutoksesta perimme muutoksesta aiheutuneet todelliset kulut sekä muutoskulun, joka on vähintään 200 e / muutos. Huom! Myös jo tehdyn muutoksen peruuttaminen tulkitaan uudeksi muutokseksi.

Mikäli Helin Matkatoimisto joutuu ulkopuolisista syistä muuttamaan varausta, tulee asiakkaan 7 päivän kuluessa saatuaan muutoksesta tiedon ilmoittaa, hyväksyykö hän muutoksen. Mikäli asiakas ei ota em. tavalla yhteyttä, katsoo Helin Matkatoimisto asiakkaan hyväksyneen muutoksen.

Nimenmuutokset

Nimenmuutoksista veloitetaan muutoskulu 100 e/henkilö sekä palveluntuottajan perimät kulut. Jos lentoyhtiön tai muun yhtiön säännöt eivät salli nimenmuutosta, kuluina veloitetaan lisäksi lipun tai palvelun koko hinta.

6. Henkilötietojen luovutus ja tietosuoja

Varatessaan matkan asiakas antaa Helin Matkatoimisto Oy:lle suostumuksensa käsitellä henkilötietoja Helin Matkatoimisto Oy:n asiakasrekisteriselosteen mukaisesti.

Asiakkaan henkilötietoja voidaan luovuttaa matkan kannalta olennaisille yhteistyökumppaneille ja viranomaisille, sekä EU/ETA maihin että niiden ulkopuolisille alueille. Tietojen käsittelyssä sovelletaan EU:n tietosuojalain periaatteita.

7. Lentokenttäverot ja -maksut

Eri lentokentillä käteisellä perittävät pakolliset lähtömaksut tai viisumit eivät sisälly matkan hintaan, lentolippuun liittyvät lentoverot sen sijaan kuuluvat.

8. Takaisinmaksut

Jos matkustaja käyttää vain osan varaamistaan palveluista ei takaisinmaksua käyttämättömistä palveluista voi suorittaa.

9. Matkustajan velvollisuus tarkistaa kuljetustiedot

Matkustajalla on velvollisuus tarkistaa lentolippujen ja hotelli- ym, vouchereiden oikeellisuus ja tarkistaa paluulentonsa lähtöajat.

Matkustajan tulee myös tarkistaa nimien oikeinkirjoitus ja varmistaa, että hänellä on mukanaan tarvittavat matkadokumentit.

10. Lentoliikenteen ongelmat, aikataulumuutokset ja matkakohteen erityisolot

Lentoliikenteessä voi esiintyä myöhästelyjä, viime hetken aikataulunmuutoksia ja jopa lentojen peruuntumisia. Koska korvaavia lentoja voi olla vaikea saada, edellä mainitun kaltaiset ongelmat saattavat aiheuttaa muutoksia matkan ohjelmaan ja matkakohteiden kiertojärjestykseen. Matkanjärjestäjä pidättää oikeuden ohjelmanmuutoksiin, jotka johtuvat tällaisista matkakohteen erityisoloista.

11. Hinnanmuutokset ja matkan lopullinen hinta

Matkojen hinnat annetaan sitoumuksetta ja ne perustuvat kunkin matkan hinnoittelupäivänä voimassa olleisiin tariffeihin ja valuuttakursseihin. Varaamme oikeuden Yleisten matkapakettiehtojen mukaisiin hinnanmuutoksiin. Lopulliseen hintaan voivat vaikuttaa tariffien, polttoainehintojen ja valuuttakurssien muutokset. Matkapaketti koostuu mahdollisesti eri valuuttahinnoin tarjotuista osista, kuten lennot, majoitukset, kuljetukset, retket jne.

Matkat tehdään kansainvälisillä reittilennoilla ja kuljetusmuodon sekä räätälöidyn matkapaketin erikoisluonteesta johtuen matkanjärjestäjällä on Yleisten matkapakettiehtojen mukaisesti oikeus korottaa hintoja sopimuksen syntymisen jälkeen, mikäli matkan hintaan vaikuttavissa valuuttakursseissa, viranomaisten vahvistamissa lentohinnoissa tai veroissa tapahtuu muutoksia. Kuluttajaviranomaisen ohjeiden mukaisesti tarkistamme hinnan ja siihen vaikuttavat verot, polttoainelisämaksut sekä valuuttakurssit kuusi viikkoa ennen matkan alkua.

12. Matkatavarat

Matkatavaroiden kuljetuksessa noudatetaan kunkin kuljetusyhtiön voimassa olevia määräyksiä. Lentoyhtiöt voivat halutessaan rajoittaa matkatavaran määrää ja kokoa. Myös matkakohteen kuljetusyhtiöillä saattaa olla matkatavaroita rajoittavia määräyksiä.

Kehotamme hankkimaan matkatavaroille matkavakuutussuojan niiden katoamisen, viivästymisen tai vahingoittumisen varalta.

13. Vakuutusturva

Matkat eivät sisällä peruutusturvamaksua. Kehotamme matkustajiamme jo matkan varausvaiheessa ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusvakuutus oman, lähiomaisen tai matkakumppanin (nimi ilmoitettava vakuutuksessa) vakavan sairastumisen tai kuoleman varalta. Tarkemmat ohjeet saatte vakuutusyhtiöltänne.

Lisäksi kehotamme matkustajiamme tarkistamaan myös vakuutuksensa peruutusturvaehtokohdan. Joissakin vakuutuksissa korvausmääriä on rajoitettu, josta voi seurata matkustajan oman vastuun laajentuminen. Kehotamme myös tarkistamaan matkavakuutuksenne kattavuuden mm. mahdollisen vuoristotaudin tai sukeltajantaudin osalta.

Matkanjärjestäjä ei ole vahingonkorvausvastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat ylivoimaisesta tilanteesta, lakkotilanteista, luonnonkatastrofeista, terrorismista tai muista vastaavista tilanteista. Matkanjärjestäjä ei myöskään vastaa matkustajille tai matkatavaroille mahdollisesti sattuvista vahingoista. Kaikissa matkakohteissa ei omaisuuden ja henkilön turva ole yhtä hyvä kuin Suomessa. Joihinkin ns. sotariskimaihin voi vakuutuksen saada voimaan vain lisäsopimuksesta ja -maksusta. Tarkemmat tiedot sotariskimaista ja ohjeet mahdollisen matkavakuutuksen laajennuksesta saatte vakuutusyhtiöltänne. Lisätietoja kohdemaiden yleisestä turvallisuudesta saa mm. Suomen ulkoministeriön matkustustiedotteista. Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen. Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen internetsivustoilta. Matkustajan on tutustuttava kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla. Ilma- ja merikuljetukseen liittyvän tapahtuman tai vahingon osalta matkanjärjestäjän vastuu rajoittuu enimmillään sen mukaan, mitä ilmakuljetuslainsäädännössä on säädetty. Matkanjärjestäjä noudattaa merikuljetusten osalta merilain mukaisia vastuunrajoituksia, jolloin matkustajan on eräissä tapauksissa osoitettava, että kuljetusvahinko on johtunut matkanjärjestäjän/kuljetusyhtiön huolimattomuudesta.

14. Riidanratkaisu

Jos valmismatkasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

15. Yleistä

Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.um.fi ja www.thl.fi. Matkustajan tulee tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä mainittujen tietojen avulla

Kansainvälisen käytännön mukaan hotellihuoneet luovutetaan lähtöpäivänä viimeistään klo 12.00. Mikäli lähtö hotellista tapahtuu vasta illalla, voidaan huone lisämaksusta varata käyttöön tietyksi lisäajaksi tai hotellista lähtöön saakka. Matkan hintaan mahdollisesti sisältyvillä aterioilla eivät ruokajuomat sisälly matkan hintaan, ellei toisin ole mainittu.

Järjestämämme matkat on tarkoitettu yksityiseen loma- ja virkistysmatkailuun. Mikäli matkaa käytetään muuhun tarkoitukseen (esim. liikematkana), ei matkanjärjestäjällä ole esine- ja varallisuusvahingoissa korvausvastuuta eikä yleisten matkapakettiehtojen mukaista vahingonkorvausvastuuta. Käyttämättömistä palveluista ei suoriteta takaisinmaksua.

Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan useiden maiden maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Siirrettävät PNR-tiedot koostuvat useista elementeistä, esim. matkatoimiston nimi, matkustajan nimi ja yhteystiedot. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin.

Matkoja varten Helin Matkatoimisto Oy:lle luovutettuja henkilötietoja siirretään matkan järjestämistä varten yhteistyökumppaneille myös EU-/ETA-maiden ulkopuolelle.

Tietosuojasta saat lisätietoja tietosuojailmoitus-sivulta.

Koska eri maista saatavissa esitteissä tai muiden tahojen nettisivuilla voi olla epätarkkuuksia ja virheitä, matkanjärjestäjä vastaa vain itse tuottamiensa esitteiden, nettisivujen ja matkaohjelmien sisällöstä. Matkanjärjestäjä varaa oikeuden muuttaa nettisisältöä ja sopimusehtoja ennen matkasopimuksen syntymistä. Emme vastaa lyöntivirheistä.

Matkapakettiehdot

Helin Matkatoimisto Oy on Suomen Matkatoimistoalan Liiton jäsen ja noudattaa myymiensä matkapakettien osalta muilta kuin edellä mainituin osin Yleisiä matkapakettiehtoja. Ehdot ovat luettavissa sivuillamme sekä saatavana toimistostamme tai mistä tahansa matkatoimistosta tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta tämän linkin takaa

Helin Matkatoimisto on Kuluttajaviraston vakuusrahaston/ valmismatkaliikerekisterin jäsen (rek. tunnus 3052/00/Mj).

 

Varausmaksut

  • Varausmaksu 200 €/hlö (suurempi ennakkomaksu mahdollinen varausajankohdasta riippuen)
  • Toimisto- ja käsittelykulut 30 € / varaus (alkaen 1.1.2024)

Lentojen muutoskulut

  • 100 €/lippu+ lentoyhtiön veloittama muutoskulu

Viisumit

  • Kuuba 30 €/hlö turistikortti matkavarauksen yhteydessä

Korttimaksut

  • Visa- & MasterCard- maksua ei peritä
  • American Express 3 %

Matkasuunnitelma

  • Vaativan yhdistelmämatkan tai maailmanympärimatkan suunnittelu 150 €/hlö (hyvitetään matkavarauksen yhteydessä)

Maksutavat: käteinen (vain Jyväskylän toimistossa), tilisiirto, pankkikortti, Visa, Master Card, American Express.

Matkadokumentit postitse

  • Matkadokumenttien toimitus pikakirjeenä 25 €/lippupaketti