Pian Karibian matkakertomus- sarja osa I

Helin Matkojen Pia vierali ABC- saarilla marraskuussa 2021. ABC- saaret ihastuttivat upeilla rannoillaan, turkoosin meren kauneudella sekä värikkyydellään.

Matkakertomus-sarjan ensimmäinen osa sukeltaa matkan varauksen jälkeisiin valmisteluihin ja tunnelmiin ennen itse matkaa sekä matkustamiseen ensimmäiselle saarelle, Aruballe.

Karibian matka marraskuussa

Loka-marraskuun viikot kuluivat nopeasti matkaa odotellessa. “Tule katsomaan, täällä joku nuori pari kertoo matkoistaan Aruballa ja Curaçaolla” huikkasi mieheni youtuben ääreltä. “Ovat matkustaneet siellä nyt lokakuun aikana” hän jatkoi. “Oioioi, näyttää aivan ihanalta” ihastelin videota. “Vähän siellä näköjään käytetään maskeja” totesi mieheni, kun katselimme nuoren parin kertomusta Curaçaolta.

“Kai se on uskottava, ettei ABC-saarilla ole maskia pakko kaikkialla käyttää” sanoin kun olimme aikamme videoita katsoneet. “Jos ainoastaan kaupoissa ja muissa suljetuissa sisätiloissa on maskien käyttö pakollista, niin tästähän tulee aivan mahtava loma” riemuitsin. “Sitähän emme tiedä, jos säännökset muuttuvat matkan aikana” muistutti mieheni.

Matkasuunnitelma

Matkasuunnitelmaamme kuuluivat ABC-saaret eli Aruba, Bonaire ja Curaçao. “Kaikilla saarilla voi juoda vesijohtovettä, saarten väestön kielitaito on korkea eli pärjäämme kaikkialla englannin kielellä, palvelut ovat toimivia, välimatkat saarilla lyhyitä mikä on hyvä paikallisretkiä ajatellen ja pitkä lento siedättävän pitkä, ainakin Australian lentoon verrattuna” kertasi mieheni asioita, joita olimme ABC-saarista oppineet. “Älä unohda 28 asteen jatkuvaa lämpötilaa ja turkoosin sekä sinisen sävyissä olevia rantoja” lisäsin. “Niin ja sitä, että hotellit, kaupat ja yleensäkin julkiset tilat ovat ilmastoituja” vastasi mieheni. “Kylläpäs me kuulostamme mukavuudenhaluisilta” totesin.

Varaamamme hotellit vaikuttivat hintaansa nähden erittäin hyviltä. Kaikki Helin Matkojen valikoimassa olevat hotellit ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä mikä on suureksi avuksi matkaa suunniteltaessa, sillä ABC-saarillakin hotellit vaihtelevat paljon tasoltaan ja sijainneiltaan.

Kaikilla kolmella saarilla hotellit sijaitsevat lähinnä saarien länsipuolella. Aruban hotellien muita saaria korkeamman hintatason takia päädyimme hotelliin, jolta oli lyhyt kävelymatka Palm Beachin rannalle. Curaçaolla ja Bonairella hotellimme olivat rannalla.

“Toivottavasti teimme nyt oikean valinnan tuon Aruban hotellin suhteen” tuskailin. Miestäni ei hotelli huolettanut “Mehän olemme kivenheiton päässä Aruban suosituimmalta rannalta, ja kävelymatkan päässä on ostoskeskus sekä paljon ravintoloita. Ei tämä kauhean huono valinta voi olla”.

ABC-saarista kauimpana Euroopasta sijaitsee Aruba, joten aloitimme matkamme sieltä:

1.päivä
Lento Helsinki-Amsterdam-Aruba

2.-4. päivät
Aruba

5.päivä
Lento Aruba-Curaçao

7.-11. päivät
Curaçao

12.päivä
Lento Curaçao-Bonaire

12.-14. päivät
Bonaire

15.päivä
Lento Bonaire-Amsterdam-Helsinki

Matkalle lähdimme marraskuisena lauantaiaamuna. “Mistä ihmeestä johtuu, että aina valitset kaikkein aikaisimmat lennot?” kysyi mieheni kun oli herännyt klo 04.00 aamulla. “Tälle lähdölle oli parhaimmat yhteydet” puolustauduin, “ja sitä paitsi olemme perillä alkuillasta eikä meidän tarvitse jäädä millekään välilaskukentälle yöksi”. Rohkaisupuhe oli tarkoitettu yhtä lailla itselleni kuin miehellenikin, klo neljä aamulla en ole minäkään ole parhaimmillani.

Lentokentän lähtöselvitykseen saavuimme kaksi tuntia ennen lähtöä. “Normaaliaikana” lähdemme kentälle myöhemmin mutta koronan myötä pelkästään lähtöselvityksessä kuluu aikaa virkailijoiden tarkistaessa kaikkien matkustajien passien lisäksi myös erilaiset terveystodistukset.

“Nyt meni kyllä puolitoista tuntia nopeasti” totesin, kun lähdimme kahvilasta kohti lähtöporttia. Lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen jälkeen oli ollut vielä koronapassitarkastus. Joka tarkastukseen jonotettiin ja vaikka kentällä ei ollut ihmisiä ruuhkaksi asti, kului tähän kaikkeen yllättävän paljon aikaa.

15 tunnin matkustuksen jälkeen

Aruban koneeseen noustuamme alkoi lomatunnelma nousta. Ihmiset olivat rauhallisia ja ystävällisiä ja saimme esimakua karibialaisesta ystävällisyydestä vieressämme istuvalta nuorelta naiselta, joka iloisena kertoili, mitä hänen kotisaarellaan kannattaa käydä katsomassa.

Saavuimme Aruballe paikallista aikaa klo 18.00 tienoilla. “Katso tätä auringonlaskua, aivan ihana!” sanoin miehelleni, joka odotteli koneen laskeutumista yhtä innostuneena kuin minäkin.

Kentälle saavuttuamme oli maahantuloselvityksen ja matkalaukkujen haun jälkeen vuorossa terveystodistusten tarkastus ja tulli. “Mukavastihan tämä jonottelu menee kun kaikki tuntuvat olevan leppoisalla lomamielellä” huomioi mieheni. “Hyvä niin, sillä täällä on enemmän porukkaa kuin osasin odottaa. Näemmä moni muukin on hoksannut, että Aruballa on lievemmät koronarajoitukset” sanoin. “Sama juttuhan se on koronasääntöjen suhteen myös Bonairella ja Curaçaolla” muistutti mieheni.

Kun astuimme ulos terminaalista, otti meidät vastaan Karibian samettinen ilta ja tumma tähtitaivas. “Tämä lämpö on taivaallista” huokasin “Hienoa kuulla” sanoi mieheni “sillä nyt vihdoinkin alkoi loma!”.