Jennin ja Minnan terveiset Floridasta

Saimme toteutettua kauan odotetun ystäväpariskunta reissun Floridaan. Lensimme British Airwaysillä Lontoon kautta Miamiin. British Airwaysin yhteys Lontoon kautta on aina toimiva ja Heathrow’n kenttä oikein mainio.

Miamin kentältä suuntasimme kohti Tradewinds Apartment– hotelliamme. Hotelli sijaitsee South Beachin pohjoisosassa, lähellä 24th Street- katua, josta pääsi kätevästi rantaboulevardille ja rantaan. South Beachin sydän oli myös kävelymatkan etäisyydellä ravintoloineen ja ostoksineen. Miami Beachillä pääsi kätevästi liikkumaan myös ilmaisella Miami Beach trolleylla.

Tradewind Apartment- hotellissa majoituimme 2- makuuhuoneen huoneistoon, joka toimiva ja siisti. Huoneistossa oli omat makuuhuoneet ja kylpyhuoneet molemmille pariskunnille ja yhteinen keittiö/olohuonealue. Huoneistossa ei ollut parveketta, mutta huoneiston ulkopuolella oli mukava yleinen patioalue, jossa oli mukava istuskella ja nauttia Floridan lämmöstä.

Päätimme tutustua ensimmäiset kaksi päivää Miami Beachin ilman autoa ja kolmantena päivänä kävimme noutamassa etukäteen varatun vuokra-auton Alamo- autovuokraamon Miami Beachin toimipisteestä. Saimme käyttöömme Standard SUV- kokoluokan Hyundai Santa Fe auton, joka palveli mainiosti meitä loppumatkan.

Yhdysvalloissa suosittelen ehdottomasti SUV autoluokkaa, sillä Yhdysvalloissa autot ovat suuria ja tämä autoluokka tuntuu turvalliselta ja näkyvyys hieman korkeammalta on parempi.

Miamista käsin teimme päiväretken Fort Lauderdalen ranta-alueelle, joka sijaitsee n. 45 minuutin ajomatkan päässä Miami Beachiltä pohjoiseen. Fort Lauderdalen ranta-alueella löytyy kauniit rannat ja paljon mukavia lounasravintoloita.

Toisena retkipäivänä suuntasimme uudelleen Fort Lauderdalen suuntaan ja Outlet Mall- ostoskeskukseen Sawgrass Millsille. Täällä kului helposti melkein koko päivä ostoksia tehden ja nauttien erinomaisesta lounaasta Cheesecake Factory- ravintolassa.

Miamissa vietimme 4 yötä ja sitten jatkoimme matkaamme kohti Floridan länsirannikkoa ja Meksikonlahden puolella sijaitsevaa Naplesin idyllistä rantakaupunkia.

Miamista Naplesiin ajomatkaa on n. 2 tuntia. Matka taittui Evergladesin läpi ja olimme jo etukäteen päättäneet pysähtyä matkan varrella paljon kehutulle suoajelulle (Airboat ride).  Olimme tutkineet eri retkitarjoajien tarjontaa ja valitsimme ekologisen ja paikallisen Buffalo Tiger Fl Everglades Airboat Tours- yrityksen. Liput ostimme paikanpäältä ja ajelulle pääsimme lähes heti. Buffalo Tiger Fl Everglades Airboat Tours järjestämä suoajelu oli erinomainen. Pääsimme tutustumaan suoalueeseen, lintuihin ja alligaattoreihin niiden luonnollisessa ympäristössä. Tämä yritys ei houkutellut alligaattoreita lihapaloilla, vaan kokenut paikallisoppaamme löysi alligaattoreita rautaisella ammattitaidollaan ainoastaan tarkkailemalla.

Retken jälkeen jatkoimme matkaa kohti Naplesia ja viehättävää Bellasera- hotelliamme. Majoituimme 2- makuuhuoneen huoneistoon, joka oli todella mukava ja siisti. Huoneistossa oli omat makuuhuoneet ja kylpyhuoneet molemmille pariskunnille ja yhteinen keittiö/olohuonealue ja mukava parveke.

Bellasera- hotelli sijaitsee Naplesin vanhan kaupungin ytimessä lähellä pääkatu 5th Avenueta, jossa löytyy paljon ravintoloita ja putiikkeja. Rannalle matkaa on n. 1,5 km. Hotellilla oli ilmainen shuttle bus- kuljetus mihin vain 3 mailin säteellä hotellilta ja ilmainen polkupyörävuokraus.

Naplesissa parasta on rauhallinen tunnelma, upeat rannat ja kauniit naapurustot miljoonataloineen, jotka sijaitsevat aivan vanhan kaupungin yhteydessä.

Naples on pitkänmallinen kaupunki ja jakautuu South ja North Naplesiin. Kaupunkia ja rantaviivaa kertyy 16 kilometrin matkalta. Naples toimii vastapainona Miamin metropolille erinomaisesti.

Ensimmäisenä kokonaisena Naples päivänä otimme Sweet Liberty katamaraaniristeilyn, joka risteili pitkin Naplesin rannikkoa aina Keewaydin Island’lle, jossa pääsimme viettämään aikaa meressä uiden ja rannalta simpukoita keräillen.

Naplesista teimme päiväretken Sanibel Islandille, joka sijaitsee n. 1h ajomatkan päässä Naplesista pohjoiseen. Sanibel Island on rento saari, jossa on aivan omanlainen lomatunnelma. Täällä kävimme lounastamassa hauskassa Fish House- ravintolassa.

Naplesin osuus oli todella rentouttava ja Naplesin päivien jälkeen oli taas aika suunnata kohti Miamia ja paluulentoa kohti Suomea. Lähdimme ajelemaan kohti Miamia hyvissä ajoin ja ehdimme vielä poiketa Dolphin Mall- ostoskeskuksessa ennen lentokentälle menoa. Dolphin Mallilla saimme tehtyä vielä viime hetken ostokset ja nauttia lounaan.

Sitten oli aika suunnata Miamin lentokentälle, palauttaa vuokra-auto ja valmistautua kotimatkalle.

Yhdistelmäreissu Miami + Naples oli oikein onnistunut ja saimme nähdä/tehdä paljon. Tämä Floridan reissu oli minulle ja miehelleni kolmas ja on lomat olleet perhe-tai pariskuntalomia, niin Florida toimii aina erinomaisesti.

Floridaan on aina kiva mennä takaisin ja parasta antia siellä on ehdottomasti ostokset, loman helppous, runsas ruoka/ravintolavalikoima ja lämpö.