Jennin terveiset Keniasta

Pääsin marraskuussa tutustumaan hymyjen maahan, Keniaan. Tämä matka oli toinen kertani Keniassa ja molemmat matkat opettivat Kenian monimuotoisuutta ja miten erilaisia, mutta yhtä upeita kokemuksia Keniassa on tarjolla.

Matkamme alkoi Helsingistä Dohan kautta Nairobiin Qatar Airwaysin siivillä. Qatar Airwaysin palvelu on aina ensiluokkaista ja siitä pitää kyllä ehdottomasti aina mainita erikseen.

Saavuimme Nairobiin myöhään iltapäivällä ja majoituimme Tamarind Tree– hotelliin, joka sijaitsee lähellä Nairobin lentokenttää ja on oivallinen pysähtymispaikka ennen suuntaamista eteenpäin safarille.

Ensimmäisenä iltana pääsimme tutustumaan legendaariseen Carnivore- ravintolaan, joka sijaitsee aivan Tamarind Tree- hotellin vieressä. Tässä ravintolassa tarjoillaan nimensä mukaisesti lihaa, mutta kasvissyöjillekin oli tarjolla vaihtoehtoja. Lihaa oli tarjolla mielin määrin ja tarjoilijat toivat lihat pöytään paistomiekoissaan ja viilsivät lihasta paloja meille asiakkaille. Tarjolla oli possua, nautaa, kanaa, lammasta, alligaattoria, strutsia ja paljon muuta. Ravintola tunnetaan myös iloisesta ja ystävällisestä henkilökunnasta, joka tarjoaa myös rytmikkäitä lauluesityksiä. Ilta oli todella ihana ja mieleenpainuva. Jambo Bwana!

Seuraavana aamuna aloitimme ajomatkan Nairobista kohti Amboselin luonnonpuistoa ja Elephant Gorge Campia. Ajomatka kesti n. 4 tuntia. Suurin osa matkasta taitettiin valtatiellä, mutta viimeiset osuudet olivat pomppuista ja hiekkaista kyytiä.

Elephant Gorge Campissä meitä odotettiin taas hymy huulilla ja tämä pieni Camp (5 huonetta) oli varattuna vain meidän matkaseurueelle. Pääsimme nyt myös tutustumaan Secluded Africa-isäntäämme Richardiin, joka Irlantilaissukujuuristaan huolimatta on jo kolmannen polven Kenialainen ja tietää Keniasta, sen luonnosta ja eläimistä kaiken. Saimme kuulla matkan aikana paljon tarinoita, seikkailu aitoon Keniaan alkoi siis nyt.

Elephant Gorgessa on tosiaan 5 huonetta ja huoneet ovat kauniisti ja ekologisesti rakennettu ja sisustettu. Huoneet sulautuvat luontoon. Elephant Gorge sijaitsee Amboselin luonnonpuistossa ja tämä Camp on varustettu upealla Mount Kilimanjaro näkymillä, joka näkyy majesteettisesti Campin edessä.

Campissä on ihana henkilökunta ja suurin osa henkilökunnasta on paikallisia, Maasai heimon jäseniä. Ensimmäiseksi pääsimme tutustumaan huoneisiimme ja siitä jatkoimme suoraan lounaalle. Lounaan jälkeen lähdimme isäntämme Richardin ja eräoppaamme Tisen kanssa Bush Walkille ja kävelimme savannilla tunnin verran ennen kuin saavuimme Sundowner’s paikalle, johon meille oli katettu tuolit ja juomaa sekä naposteltavaa. Meille sytytettiin myös nuotiopaikka, jossa meille grillattiin lampaanlihaa. Katsoimme, kun aurinko laski mailleen ja ihastelimme tulen ääressä kirkasta tähtitaivasta ja kuuntelimme savannin ääniä. Tämän jälkeen pääsimme autokyydillä takaisin Campiin, jossa meille oli katettu kynttilänvaloon illallinen. Nautimme illallisen, kuuntelimme Afrikan yön ääniä ja kuulimme taas paljon tarinoita Afrikasta. Illallisen jälkeen painuimme nukkumaan ja jätimme tarkoituksella verhot auki, koska eipä meitä kukaan muu kuin norsu, kirahvi, leijona tai joku muu tirkistele. Ikkunasta loisti upea tähtitaivas, eläinten äänet kuuluivat öiseltä savannilta ja silmiä ei meinannut millään malttaa ummistaa. Nämä ovat juuri niitä ”once in a lifetime”- kokemuksia.

”Aamulla suuntasimme aamiaiselle ja pilvet olivat väistyneet Mt. Kilimanjaron edestä ja saimme nauttia aamiaisen ulkona upeaa Mt. Kilimanjaroa ihaillen. Aamiaisen jälkeen oli aika taas pakata tavarat ja ajomatka kohti Tsavo Westiä alkoi. Tälle päivälle meille oli tiedossa aimo määrä ”African Massagea”, kuten paikalliset kuskit kyytiä kuvailevat. Päivä oli siis täynnä pomppuista tietä, leijailevaa punaista hiekkaa, upeita maisemia ja ikimuistoisia hetkiä. Ajomatka Amboselista Tsavo Westiin kesti lähes 8 tuntia pysähdyksikseen.”

Matkan varrella näimme upeita eläimiä ja vehreää luontoa. Amboselin ja Tsavo Westin alueella oli satanut mukavasti minkä vuoksi luonto oli vehreä ja upean näköinen, mutta sade taas vaikutti siihen, että kasvillisuus oli rehevämpää ja eläinten ei tarvinnut tulla juomapaikoille, joten eläimiä ei ollut näkyvissä niin paljoa kuin esim. Maasai Maran alueella, jossa savannialue on pienempi ja pienemmällä alueella on kerääntynyt enemmän eläimiä. Mutta luonnon vehreys oli henkeäsalpaavaa ja tällä tavalla näin Keniasta aivan erilaisen puolen kuin edellisellä reissullani.

Koimme matkan varrella myös 2 rengasrikkoa, mutta kuskimme paikkasivat tilanteen hetkessä ja olimme valmiita jatkamaan taas matkaa.

Lounaalle pysähdyimme joen varrelle ja meille oli taas katettu pöytä ja tuolit aivan joen rantaan ja söimme lounasta joen alligaattoreita ihaillen. Jatkoimme taas matkaa kohti Tsavo Westiä ja Kipalo Hills Campia. Saavuimme Kipalo Hills Campiin juuri sopivasti ennen auringonlaskua. Olimme aivan punaisen hiekan ja tomun peittämiä, joten oli ihana päästä peseytymään ja sitten pulahtamaan uima-altaaseen.

Kipalo Hills Camp sijaitsee Mbulia Hillsin rinteillä. Kipalo HIllsilta on uskomattomat maisevat Mbulia Conservancy- suojelualueelle ja hyvällä säällä taustalla siintää myös Mt Kilimanjaro. Tässä Campissä on 8 luxus-telttaa, joissa löytyy normaalin huoneen fasiliteetit, myös wc-pönttö ja telttasuihku (joka toimi erinomaisesti. Kipalo Hills Campissä on myös uima-allas. Henkilökunta on myös paikallisia. Kipalo Hills rakennettiin paikallisten kanssa ja paikallista väestöä tukien ja myös tukien paikallista luontoa ja eläimiä. Kipalo Hilssin alapuolella on vesipiste, joka houkuttelee norsuja, leopardeja, buffaloita jne, me emme kuitenkaan niitä tällä kertaa nähneet, sillä vettä oli tarjolla nyt joka puolella sateiden vuoksi.

Ensimmäisenä iltana nautimme illallisen Kipalo Hills Campissä ja nautimme taas öisen savannin äänistä ja Richardin mielettömistä tarinoista. Sitten oli taas aika painua maate ja nukahtaa leopardin ääniä kuunnellen.

Aamulla heräsimme aikaisin aamu safari-ajelulle. Kävimme ajelemassa pitkin suojelualuetta, mutta kasvillisuuden ja veden saatavuuden vuoksi, näimme ainoastaan kirahveja, pieniä antilooppeja ja lintuja. Mutta tämä ei sinällään harmittanut, sillä tiesi, että eläimillä oli hyvä olla, kun niillä oli ruokaa ja vettä ja ne saivat keskittyä hyvän kauden anteihin ja me saimme nauttia kauniista luonnosta. Tsavo Westin alue on myös suuri, joten eläimet jakautuvat laajalle alueelle ja Mbulia Conservancyn alueella, ei ole kovin paljoa Campejä, joten turisteja ja autoja on vähemmän ja eläimet kuulevat autojen äänet jo kaukaa ja pystyvät piiloutumaan äärimmäisen hyvin tiheään kasvustoon.

Vietimme päivää Kipalo Hills Campillä ja iltapäivällä lähdimme taas Bush Walkille ja kävelimme upealle rinteelle, johon meille oli katettu taas Sundowner ja myöhemmin myös illallinen tarjoiltiin samassa paikassa. Söimme ihania alkupaloja ja nautimme lasit kuohuvaa, kun aurinko painui mailleen. Meille sytytettiin taas leirinuotio ja illallisen yhteydessä leirin henkilökunta loihti meille upean Maasai-esityksen tanssineen ja lauluineen. Ja taas saimme muistoja, joita emme takuulla unohda koskaan. Illallisen jälkeen saimme taas autokyydin Campiin ja yömyssyjen jälkeen oli aika mennä maaten.

Seuraavana aamuna oli aika pakata kimpsut ja kampsut ja matka jatkui kohti Mombasaa. Automatka kesti n. 4 tuntia. Saapuminen rauhallisesta ja vehreästä luonnosta Mombasan ruuhkiin ja saastepilviin oli aika shokki, vaikka siellä aiemminkin olin käynyt, mutta kontrasti on valtaisa. Mombasa ruuhkat ovat hurjia ja muutaman kilometrin matkaan saattaa mennä tunti. Saavuimme kuitenkin vihdoinkin perille viimeiseen hotelliimme Mombasassa. Mombasassa keli on kuten laulussa, kuumaa ja kosteaa.

Hotellimme Mombasassa oli Whitesands– hotelli, joka sijaitsee North Mombasan alueella. Hotellin edessä on suoraan hiekkaranta ja meri. Ranta Mombasassa ei missään nimessä vedä vertoja rannoille Mauritiuksella tai Seychelleillä, mutta ranta on ihan ok, vesi ei kuitenkaan ole kovin kirkasta. Whitesands- hotelli on suuri ja hotellissa löytyy 2 uima-allasta, joten uima-altaaseen oli taas mukava pulahtaa.

Illallisen söimme hotellin buffet-ravintolassa ja paikallinen orkesteri soitteli musiikkia samalla.

Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen oli aika jatkaa matkaa Mombasan lentokentälle ja kotimatka pääsi alkamaan.

Kenia on upea maa. Ihmiset ovat iloisia, ystävällisiä ja Keniassa tuntee olonsa tervetulleeksi. Keniassa luonto on upeaa ja monimuotoista ja eri luonnonpuistoalueet ovat todella erilaisia, joten Keniaan voi tulla monta kertaa ja joka kerta pääsee kokemaan jotain uutta ja ihmeellistä. Kenia on myös yksi niistä ainoista maista, joissa eläimiä ja luontoa todella varjellaan. Luonnonsuojelu on jo nykyisten alueiden ja eläinten suojelua. Eläinten annetaan lisääntyä rauhassa ja luonnollisesti.

Molemmat matkani Keniaan olivat upeita, mutta kovin erilaisia. Kymmenen vuotta sitten Maasai Maralla näimme hurjan määrän eläimiä ja Maasai Mara oli todella kaunis paikka, mutta puustoa tai muuta kasvustoa ei ole kovin paljoa ja alue on suhteellisen pieni pinta-alaltaan. Tämän vuoksi näimmekin eläimiä todella paljon. Tällä matkalla emme tosiaan nähneet eläimiä niin paljoa, mutta luonto oli huikea sekä pääsimme tutustumaan Keniaan pintaa syvemmältä ja näkemään miten luonnonsuojelua konkreettisesti alueella tehdään ja tähän kuului myös salametsästäjien kiinniotto. Olen nyt siis kokenut kaksi hyvin erilaista kokemusta ja molemmat olivat mielettömiä ja niitä on mahdoton laittaa paremmuusjärjestykseen. Siitä olen kuitenkin varma, että Keniaan haluan vielä kolmattakin kertaa ja Kenia on aivan uskomattoman ihana maa!

Ota yhteyttä, niin räätälöidään Sinullekin elämäsi safarimatka Keniaan!