Matkatarina road tripiltä USA: n itärannikolla, osa 1

Vaikka olemme tehneet useita erilaisia matkoja USA:an, oli Itärannikko jäänyt New Yorkia lukuun ottamatta meille hieman vieraaksi. Siksi halusimme tehdä matkan, jolla pääsisimme tutustumaan Itärannikon suuriin kaupunkeihin ja samalla sukeltamaan USA:n historiaan ja sen merkittäviin paikkoihin ja monumentteihin.

Matkamme alkoi New Yorkista, jonne lensimme 6.10. sinivalkoisin siivin suoralla lennolla. Ensimmäisen yön majoituksemme sijaitsi lähellä kenttää Queensissä. Hotelliin oli ilmainen shuttle buss- kuljetus kentältä, ja olimmekin hyvin sujuvasti ja nopeasti lennon ja maahantulomuodollisuuksien jälkeen perillä majapaikassa. Aamulla siirryimme hotellin bussilla takaisin kentällä noutamaan vuokra-autoa. Ja sitten sujuvasti matkaan läpi Manhattanin hurjan aamuruuhkan ja kohti Philadelphiaa!

Matkalla Philadelphiaan piipahdimme kuuluisalla Princetonin yliopistolla, jossa ovat opiskelleet mm. J.F. Kennedy ja Michelle Obama.

Yliopiston kampus oli uskomattoman kaunis; rakennuksia ja puistoalueita oli kiva kierrellä. Philadelphiaan saavuimme alkuiltapäivästä, ja saatuamme huoneen hotellista lähdimme saman tien kiertelemään kaupunkia. Philadelphia onkin täynnä USA:n historiaa! Vierailimme mm.  Independence Hallissa, jossa on allekirjoitettu niin Yhdysvaltain itsenäisyysjulistus, kuin perustuslakikin.

Näimme kuuluisan Liberty Bell- kellon, kävelimme Elfreth`s Alleyllä, piipahdimme Benjamin Franklinin haudalla, näimme Betsy Rossin talon, jossa ensimmäinen Yhdysvaltojen lippu on tehty, pyörähdimme Franklin Squarella… Lämmin syyspäivän aurinko helli meitä, joten oli ihana kulkea jalkaisin pitkin historiallista kaupunkia. Seuraavana aamuna ennen kuin jatkoimme matkaa käväisimme vielä katsastamassa Rockyn patsaan ja juoksemassa ylös Rocky-portaat; eihän Philadelphiasta voi lähteä ilman tätä!

Philadelphiasta jatkoimme Delawaren kautta Washingtoniin. Valitsimme tietoisesti hieman pidemmän reitin, jotta saisimme ajaa pienempiä teitä ja nähdä maisemia. Washingtonissa majoituimme aivan keskustaan Yours Truly DC hotelliin. Hotelli oli hyvä tukikohta lähteä tutkailemaan kaupunkia jälleen jalkaisin. Ensimmäisenä päivänä halusimme heti nähdä Valkoisen talon, ja olihan se huimaavaa hämmästellä tuota yhtä maailman tunnetuinta kotia yhdessä muiden turistien kanssa…

Illaksi meillä oli liput NHL-harjoituspeliin Washington Capitals – Columbus Blue Jackets. Vaikka kyseessä oli ”vain” harjoituspeli, oli tunnelma ottelussa katossa! Capitalsin kotiareena sijaitsee aivan kaupungin keskustassa, joten peliin siirtyminen onnistui näppärästi kävellen.

Seuraavana päivänä meillä oli koko päivä aikaa tutustua Washingtonin nähtävyyksiin, ja niitähän riitti! The Mall, Lincoln Monument, Washington Monument, Vietnam War Monument, sekä lukemattomat muut. Tarkoituksenamme oli käydä myös Kansallisarkistossa, mutta totesimme tunnin jonotuksen jälkeen, että on luovutettava. Ehkä toisella kerralla sitten!

Päivän ehdoton kohokohta oli vierailu Capitol Hillillä Kongressitalossa. Kongressitalo on sunnuntaisin yleisöltä suljettu, mutta saimme hieman suhteilla järjestymään aivan yksityisen kierroksen rakennuksessa työskentelevän poliisin johdolla. Mikä kokemus kierrellä aivan itsekseen kuuluisassa rakennuksessa USA:n vallan ytimessä! Vierailun lopuksi saimme jäädä katsomaan auringonlaskua Kongressitalon takaterassille ja ihailla eteen avautuvaa the Mallia.

Hyvin nukutun yön jälkeen olikin aika taas jatkaa matkaa.

Aamulla vierailimme vielä Arlingtonin sotilashautausmaalla. Kokemus oli unohtumaton: Valkoisia hautakiviä silmänkantamattomiin joka suuntaan siisteissä riveissä. Kennedyjen haudat ja ikuinen tuli J.F.K. haudalla. Tuntemattoman sotilaan hauta ja sotilasseremonia. Syksyn ruska kauneimmillaan, hiljaisuus. Mitä kaikkia tarinoita ja kohtaloita paikkaan ja sinne haudatt/uihin tuhansiin ja taas tuhansiin henkilöihin liittyykään…