Terveisiä Yhdysvaltojen kiertomatkalta – Osa 1

Matkamme alkoi tällä kertaa Chicagosta, josta jatkoimme ensin itään päin Clevelandiin, ja sieltä edelleen kohti etelää; Chicago – Cleveland – Cincinnati – Nashville – Memphis – New Orleans – Tallahassee – Orlando – Clearwater Beach – Miami.

Chicagossa olimme kolme yötä, mikä riitti erinomaisesti tärkeimpien nähtävyyksien tutkailuun ja kaupunkiin tutustumiseen. Olimme varanneet ensimmäiseksi Chicago-päiväksi muutaman tunnin kiertoajelun, jolla saimme kattavan kuvan kaupungin historiasta ja eri alueista, ja pääsimme tutustumaan tärkeimpiin maamerkkeihin. Liikuimme kaupunkia pitkin poikin myös jalkaisin; hotellimme Cambria Hotel Chicago Loop sijaitsi aivan keskustassa Chicago Loopilla, ja kävelymatkan päässä oli nähtävää ja koettavaa yllin kyllin.

Kaupungissa olomme aikana vietettiin Pyhän Patrikin päivää, jonka johdosta kaupunki oli puettu vihreään; mm. kaupungin läpi virtaava joki oli värjätty kirkkaanvihreäksi. Vierailumme aikana sää oli ihanan keväinen, joten oli mukava nauttia auringosta pitkin joenrantaa vaellellen. Ehdimme jo hiukan shoppaillakin ja maistaa kuuluisaa Chicagolaista pitsaa ja Chicagolaisia hodareita. Aikaeroonkin ehti mukavasti jo tottua muutamassa päivässä. Meillä ei ennalta ollut Chicagoa kohtaan kovinkaan paljon odotuksia, mutta kaupunki osoittautui todella kivaksi; joskus haluamme palata sinne vielä uudelleen!

Viimeisenä Chicago-aamuna siirryimme Blue Line-junalla takaisin O´Haren lentokentälle, mistä haimme allemme vuokra-auton. Pian allamme olikin Toyota RAV4 ja päästiin aloittamaan varsinainen road tripimme. Ensimmäiset mailit USA:ssa ovat aina ne ”vaikeimmat”, kunnes tottuu liikenteeseen ja uskaltaa ajella rennommin. Pieni jännitys ilmassa suuntasimme kentältä highwaylle ja kohti Clevelandia. Hetken ajeltuamme alkoi tuntua varsin upealta; täällä sitä nyt ollaan ja päästellään menemään, jihaa!

Clevelandissa kävimme tapaamassa ”amerikanserkkuamme”, jota emme olleet aikaisemmin nähneetkään. Oli hieno kokemus saada tutustua häneen ja samalla kuulla millaista elämä on Suomesta muuttaneilla siirtolaisilla maassa ollut. Clevelandin ja Cincinnatin välin ajoimme pienempiä teitä pitkin, koska halusimme käydä Ohion amish-seudulla. Piipahdimme mm. Wilmotissa, Berlinissä ja Millersburgissa.

Alue oli todella kaunista, ja pienet kaupungit idyllisiä. Tuntui kuin olisi siirtynyt ajassa taaksepäin sata vuotta! Erityisesti jäi mieleen visiitti Wilmotissa sijaitsevassa Amish Door Restaurantissa. Paikka sijaitsi kukkulalla, mistä aukeni upea maisema ympäröivään laaksoon. Onnistuimme myös näkemään useita amishien hevosvankkureita ja perinteiseen asuun pukeutuneita amisheja arjen askareissaan.

Cincinnatista jatkoimme Ohio River Scenic Bywayta pitkin. Tämä tie kiemurteli Ohio-joen rantoja pitkin, liikenne oli hiljaista, ja oli mahdollisuus ajella rauhassa maisemia ihaillen. Kentuckyn puolella piipahdimme Jim Beamin viskitislaamossa Clermontissa. Tislaamossa oli mahdollisuus tutustua viskin valmistuksen saloihin ja saada maistiaisia myös.

Nashvillessa vietetyn yön jälkeen jatkoimme matkaa kohti Memphisiä. Memphisissä suuntasimme ensiksi kuuluisalle Sun Studiolle. Opastettu kierros studiolla antoi kattavan kuvan rockin ja bluesin historiasta. Suuret legendat Elviksestä Johnny Cashiin ja Roy Orbisoniin tuntuivat olevan paikassa läsnä edelleen! Sun Studion jälkeen käveleskelimme Beale Streetillä nauttien kevätauringosta ja ihmisvilinästä. Ennen hotellille menoa ajoimme vielä Lorraine Motelin kautta katsomassa paikkaa, missä Martin Luther King vuonna 1968 ammuttiin.

Hotellinamme kahden yön Memphisissä olon ajan oli Gracelandin naapurissa sijaitseva Guest house at Graceland. Kuten arvata sopii, hotelli oli suunniteltu ja sisustettu Elvis-teeman mukaisesti. Huoneessa saattoi valita kuunneltavaksi Elviksen musiikkia haluamaltaan vuosikymmeneltä ja katsoa Elviksen live-konsertteja. Aulassa tarjottiin maistiaisia Elviksen rakastamista välipaloista: paahdettua leipää täytettynä mm. erilaisilla hilloilla, hedelmillä, pekonilla ym. Hulppea kokemus!

Seuraavana päivänä meitä odotti yksi reissun ehdottomista kohokohdista: vierailu Gracelandissa. Liput vierailulle olimme ostaneet jo ennakkoon Suomesta käsin. Olemme molemmat olleet Elvis-faneja vuosikymmeniä, joten Elviksen kodissa käyminen, Elviksen haudalla vierailu ja valtaviin Elvis-aiheisiin näyttelyhalleihin tutustumiseen menikin lähes koko päivä. Kotiin tuomisina piti tietenkin hankkia Elvis-aiheisia T-paitoja, jääkaappimagneetteja ym. muistoksi.