Terveisiä Yhdysvaltojen kiertomatkalta – Osa 2

Memphisin jälkeen oli vuorossa yksi matkan pisimmistä ajomatkoista kohti New Orleansia. Lähes 400 mailin matka sujui kuitenkin sukkelaan parin reilumman pysähdyksen voimin. New Orleansiin ajaessa koimme kuitenkin ehkä ”vaarallisimmat” hetket koko matkan aikana liikenteessä. Jackson- nimisen kaupungin kohdalla kaikilta radiokanavilta alkoi tulla toistuvia vaaratiedotteita, joissa varoitettiin lähestyvästä ukkosmyrskystä ja tornadoista. Sää muuttui todella tuuliseksi, satoi ja ukkosti. Hiukan mietimme, että mitähän nyt kannattaisi tehdä, mutta sisukkaina suomalaisina päätimme jatkaa matkaa. New Orleansiin saavuttuamme sade lakkasi ja ehdimme jo henkäistä helpotuksesta. Illalla tuuli yltyi jälleen, ja kuulimme, että kaupunkia lähestyy myrsky ja useita tornadoja. Pysyttelimme illan visusti hotellissa, ja yritimme seurata tv:stä myrskyn etenemistä. Seuraavan aamun uutisista näimme, että aivan hotellimme lähellä olevalla asuinalueella tornadot olivat tuhonneet useita rakennuksia ja aiheuttaneet valtavia vahinkoja. Onneksi ehdimme pahimman myrskyn alta pois!

New Orleansissa vietimme 3 yötä, mikä oli mielestämme riittävä aika omatoimiseen kaupunkiin ja lähialueisiin tutustumiseen. Hotellimme The Jung Hotel and Residence sijaitsi Canal Streetillä aivan keskustassa, joten siitä oli helppo lähteä jalkaisin liikkeelle. Ehdimme ensimmäisen kokonaisen päivän aikana kierrellä New Orleansin tärkeimmät nähtävyydet: Ranskalainen kortteli, Bourbon Street, Jackson Square, Canal Street… Unohtamatta tietenkään Cafe du Monden sokeripäällystettyjä beignetejä; lähes tunnin jonottaminen kyllä kannatti! Toisen New Orleans-päivän aamuna suuntasimme Oak Alleyn Plantaasille Vacherien kaupungin lähelle. Plantaasi oli kaikkineen upea: tyylikkäästi entisöity päärakennus kuuluisine tammikujineen, puutarha jo ruusuloistossaan… Sitä synkempää puolta eli plantaasin orjuuden historiaa oli myös esitelty kattavasti ja kunnioittavasti.

New Orleansista lähdimme kohti Floridaa todella aikaisin aamulla. Tiedossa oli reissun pisin päivämatka, n. 440 mailia. Liikenne oli pääosin jopa hiljaista, joten matkanteko oli jouhevaa, ja saavuimme perille yöpaikkaamme Tallahasseen lähelle jo iltapäivällä. Osavaltiokeräilyn vuoksi teimme matkalla pienen piipahduksen Georgian puolelle J.

Iltapäivällä ehdimme loikoilla hetken hotellin altaallakin lämpimässä Floridan auringossa.

Tallahasseesta ajelimme Orlandoon, ja vietimme illalla muutaman tunnin Orlando Vineyard Outletissä kierrellen. Outlet sijaitsi muutaman mailin päässä hotellistamme, joten jälleen majapaikan sijainti oli loistava!  Seuraavana päivänä meitä odotti yksi odotetuimmista kohteista; Kennedy Space Center. Space Coastille oli hotellistamme n. 1,5 tunnin ajomatka, joten jälleen oli oltava aikaisin liikkeellä. Olimme ostaneet liput Space Centeriin jo ennakkoon, joten pääsimme sisälle alueelle nopeasti ja jonottamatta. Space Centeriin tutustumiseen meni lähes koko päivä, ja silti tuntui, että kaikkea ei ehtinyt eikä jaksanut nähdä.

Space Center on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, joka sopii ihan kaikenikäisille!

Orlandon jälkeen edessä oli enää yksi varsinainen kohde, eli Tampan lähellä sijaitseva Clearwater Beach, missä vietimme loppuajan lomastamme. Hotellimme Cabana Clearwater Beach oli pieni, rentohenkinen hotelli Clearwater Beachin rauhallisemmassa osassa, ja erinomainen paikka rentoutumiseen ja lepäilyyn. Etukäteen hiukan epäilin hotellin sijaintia ja pientä kokoa, mutta Jenni vakuutti meille, että tähän hotelliin emme tule pettymään. Ja oikeassahan hän oli jälleen! Tuntui, kuin olisi ollut kesämökillä omassa rauhassa; uima-altaalla oli meidän lisäksemme vai muutama vieras, kadun hälinää ei kuulunut, huone oli siisti ja viihtyisä, auton sai pysäköidä ilmaiseksi hotellin eteen ja joka aamu oli tarjolla tuoretta kahvia. Ihana paikka!

Clearwater Beachilla olimme kaiken kaikkiaan 6 yötä, mikä oli mielestämme sopiva aika. Ehdimme ottaa aurinkoa ja levätä pitkän ajomatkan jälkeen. Clearwater Beachilla oli paljon erilaisia ravintoloita, kauppoja ja ranta itsessään oli käsittämättömän upea: valkoista pehmeää hiekkaa silmänkantamattomiin! Rannalla saimme kokea yhden elämämme kauneimmista auringonlaskuistakin…

Tampan kaupungissa emme lopulta varsinaisesti vierailleet, vaikka sitä etukäteen suunnittelimme. Kävimme kaupungissa ainoastaan kerran katsomassa NHL-peliä Carolina-Tampa. Kuten aina änäripeleissä, tunnelma ja show oli viimeisen päälle hienoa, ja yleisöä tupa täynnä!

Koska vielä oli joitakin tuliaisia hankkimatta, ajelimme yhtenä iltapäivänä n. tunnin minuutin ajomatkan päähän Tampa Premium Outletiin. Tämä Outlet-kylä oli hieman vanhempi kuin Orlandon vastaava, mutta siellä oli aivan samat liikkeet kuin Orlandossakin. Paikassa oli käyntipäivänämme melko hiljaista, joten saimme rauhassa tehdä ostoksia ja bongata tarjouksia.

3.4.2022 koitti sitten kotimatka. Paluulentomme lähti Miamista, jonne on Clearwater Beachilta n. 4,5 tunnin ajo. Lentomme lähtöaika oli vasta illalla, mutta päätimme lähteä ajelemaan kohti Miamia jo aamupäivällä. Onneksi näin, koska keskellä Evergladesia jumiuduimme reiluksi tunniksi ruuhkaan edessämme sattuneen onnettomuuden vuoksi. Evergladesin läpi ajaessa näimme myös auton alle jääneen alligaattorin; oli sen verran iso, että onneksi emme itse kolaroineet otuksen kanssa, arggh.

Miamista kotimatkamme suuntasi ensin Tukholmaan ja sieltä edelleen Helsinkiin. Helsingissä satoi räntää vaakatasossa, ja kieltämättä tuli saman tien tunne, että kunpa pääsisi pian uudelleen aurinkoon ja lämpöön!